Руският изтребител от пето поколение с ново име и ново „сърце“

111 прочитания

Руският прототип на изтребител от пето поколение, известен като ПАК-ФА (T-50) вече ще носи името Су-57, след като изпитанията на новия фюзелаж преминаха успешно всички тестове. Най-модерният руски военен самолет ще трябва да премине успешно и тестовете на оръжейните системи и двигателите, преди да бъде стартирано серийното му производство. Дотук са произведени девет прототипа, като последния от тях е оборудван с т.нар. Изделие-30 – нов двигател от пето поколение, който трябва да премине изпитанията до края на годината. В сравнение с досегашния двигател Изделие-117, този внедрява редица нови технологии и вече е интегриран в първата машина, която носи новото име Су-57. На свой ред Изделие-117 е модернизирана версия на двигателя АИ-31, който е „сърцето“ на оригиналния Су-27.

Деветият прототип получава изцяло нов тип двигатели и пълното радио-електронно оборудване от серийната версия
Деветият прототип получава изцяло нов тип двигатели и пълното радио-електронно оборудване от серийната версия

Какво дава новият двигател?

Допълнителните разработки позволяват на самолета да поддържа крейсерски полет на свръхзвукова скорост от около 2000 км/ч. Композитните материали, от които е произведен новият фюзелаж ще подобрят стелта на самолета, което ще го направи още по-труден за разпознаване от вражеските радари. По всяка вероятност обаче, първите осем прототипа на Су-57 ще си останат със старите „метални сърца“, както се изразяват руските инженери. Преди 2019 година не се очакват Су-57-ци в готовност за постъпване на въоръжение с новите технологии на борда, включително Изделие-30. Тежките тестове на новия двигател тепърва започват и не се очаква качването му на летяща платформа по-рано от средата на 2019 или 2020 година.

За разлика от досегашните прототипи, деветият самолет е оборудван с пълния комплект радио-електронно и навигационно оборудване, което се очаква да бъде инсталирано и в серийния модел. То би трябвало да позволи на изтребителя да избягва засичане от почти всички модерни ПВО системи. Първата фаза на тестовете на Су-57 е демонстрирала забележителен контрол над машината както на свръхзвукова, така и на дозвукова скорост и различни височини. Серийното производство обаче, може да започне едва след като бъде завършена втората фаза на изпитания, която включва най-вече тестове на оръжейните системи. Както твърди президента на руската Обединена самолетостроителна компания /ОАК/ Юрий Слюсарь, руските ВВС ще могат да получат първите 12 Су-57 най-рано през 2019 година.

Първият сериен изтребител от поколение 4.5/5 - F-22 Raptor, е на въоръжените в USAF от 2005 с произведени 195 самолета
Първият сериен изтребител от поколение 4.5/5 – F-22 Raptor, е на въоръжените в USAF от 2005 с произведени 195 самолета

Конкурентите

Основните западни конкуренти на Су-57 са американските F-22 Raptor и F-35 Lightning II. Руснаците твърдят, че производствената и пазарната цена на Су-57 ще бъде значително по-ниска от тези на американските самолети, които надхвърлят $150 милиона за брой. В същото време руският изтребител от пето поколение може да влезе в серийно производство доста по-късно от F-22, който е на въоръжение в американските ВВС повече от 10 години. Според шефа на ОАК обаче, това „всъщност е добре, защото ни позволява да оценим предимствата и недостатъците на съществуващите машини от пето поколение, преди да финализираме нашата разработка.“

– снимки: ОАК | wikimedia.commons

ПАК-ФА Т-50 и Миг-29
ПАК-ФА Т-50 и Миг-29
ПАК-ФА Т-50 и Миг-29
ПАК-ФА Т-50

Свързани теми

пето поколениеСу-57F-35F-22ОАКПАК-ФАсвръхзвуков полетleadВВСизтребителиРусия
Предишна публикация
Свръхзвукови изследвания на НАСА с F/A-18
Следваща публикация
Хърватия в търсене на нов изтребител
111 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Mooney Aircraft с нов собственик

Американският производител на леки самолети за любителската авиация Mooney Aircraft Corporation, който през последните 9…

Air France набира пилоти

Френската авиокомпания обяви прием на пилоти без опит за обучение, финансирано 100% от Air France.…

Boeing се отказа от сделката с Embraer

Американската компания се оттегли от споразумението за съвместно производството на пътнически самолети за гражданската авиация…
keyboard_arrow_up