Регистрираната в България авиокомпания Compass Cargo Airlines /HQ/ регистрира официално първият в авиационната история на страната Боинг 747, известен с прозвището си „Кралицата на небето“. Самолетът е оригинално произведен карго вариант на модела 747F с капацитет за около 127 тона товар и обща максимална излетна маса от 393 тона.
Самолетът пристигна в София на 19 юли 2023-а, пилотиран от Атанас Атанасов – един от двамата квалифицирани български пилоти на типа в компанията. Преди кацането машината изпълни и атрактивно ниско-прелитане над пистата на софийското летище, след което беше посрещната от представители на превозвача и негови гости през правителствения ВИП терминал.
Както АвиоФорум вече писа, четиримоторната машина получи регистрацията LZ-CJA, която представителите на компанията разчитат като Compass Jumbo Alpha. Така това е първи самолет от семейството 747, който влиза в българския регистър, за да лети за местен превозвач.
Още за самолета и пристигането му в България в двата поредни видео епизода на Авиошоу:
Конкретната машина е със сериен номер 26559 и линеен номер 1285 и официален моделен класификатор Boeing 747-400FSCD. Самолетът е произведен през септември 2001 година и доставен на първия си клиент Singapore Airlines Cargo на 17 септември 2001-а. След като през 2013 е оставен на дългосрочно съхранение в пустинята, през март 2016 полита отново за турския карго-превозвач MyAir, който по-късно сменя името си на ACT Airlines и търговски бранд AirACT. Авиокомпанията оперира с общо 5 самолета от типа, един от които е вече в състава на Compass. От останалите 4 два са от модификацията 747-400ERF с удължен обсег и два конвертирани 747-400SF.
Българската авиокомпания, която оперира под бранда Compass Air Cargo очаква да получи още два 747 от флота на турския оператор. Справка в търговските регистри показва, че Компас Еър Карго ООД е името и на фирмата, която държи 100% от капитала на авиационния оператор Компас Карго Еърлайнс ЕООД, която от своя страна е преименувания оператор Авио Делта ООД, който е придобит по-рано от съдружниците зад авиокомпанията с цел използване на текущия му лиценз на авиационен оператор. Проследяването на капитала стига до регистрираното в Холандия дружество Compass Air Cargo B.V., което на практика държи 95% от капитала на дружествата по веригата. Както Авиофорум писа при създаването на компанията през 2021-а, тя се ражда като джойнт-венчър между американската Mesa Air Group Inc. и лондонската Gramercy Associates Ltd за регистриране на авиационен оператор в ЕС. Gramercy се оглавява от Тони Дейвис, който е бивш ръководител на Tiger Airways и bmiBaby.
Компас отдавна очаква първият си широкофюзелажен самолет, но конкретната машина претърпя удар на опашката (tailstrike) през февруари 2020-а и ремонтът му продължи повече от година. Авиокомпанията към момента оперира и с 4 Боинг 737-800SF, като партньор на European Air Transport (DHL) от хъбовете на карго-гиганта в Европа.
С Боинг 747 авиокомпанията очаква да пробие на пазара за междуконтинентални полети между Европа, Далечния Изток и Северна Америка, като ще разчита отново на партньорства с големите превозвачи от хъбовете им на континента.