LZ-CJA – първият български Боинг 747

2K прочитания

Compass Air Cargo стана първият български оператор на Кралицата на небето.

Регистрираната в България авиокомпания Compass Cargo Airlines /HQ/ регистрира официално първият в авиационната история на страната Боинг 747, известен с прозвището си „Кралицата на небето“. Самолетът е оригинално произведен карго вариант на модела 747F с капацитет за около 127 тона товар и обща максимална излетна маса от 393 тона.

Воден салют приветства първото кацане в София на Кралицата

Самолетът пристигна в София на 19 юли 2023-а, пилотиран от Атанас Атанасов – един от двамата квалифицирани български пилоти на типа в компанията. Преди кацането машината изпълни и атрактивно ниско-прелитане над пистата на софийското летище, след което беше посрещната от представители на превозвача и негови гости през правителствения ВИП терминал.

Ниското прелитане над пистата на летище София. снимка: Огнян Стефанов

Както АвиоФорум вече писа, четиримоторната машина получи регистрацията LZ-CJA, която представителите на компанията разчитат като Compass Jumbo Alpha. Така това е първи самолет от семейството 747, който влиза в българския регистър, за да лети за местен превозвач.

Още за самолета и пристигането му в България в двата поредни видео епизода на Авиошоу:

Конкретната машина е със сериен номер 26559 и линеен номер 1285 и официален моделен класификатор Boeing 747-400FSCD. Самолетът е произведен през септември 2001 година и доставен на първия си клиент Singapore Airlines Cargo на 17 септември 2001-а. След като през 2013 е оставен на дългосрочно съхранение в пустинята, през март 2016 полита отново за турския карго-превозвач MyAir, който по-късно сменя името си на ACT Airlines и търговски бранд AirACT. Авиокомпанията оперира с общо 5 самолета от типа, един от които е вече в състава на Compass. От останалите 4 два са от модификацията 747-400ERF с удължен обсег и два конвертирани 747-400SF.

Същият самолет в предишната си окраска за турската ACT Airlines

…и в цветовете на първия собственик Singapore Airlines

Българската авиокомпания, която оперира под бранда Compass Air Cargo очаква да получи още два 747 от флота на турския оператор. Справка в търговските регистри показва, че Компас Еър Карго ООД е името и на фирмата, която държи 100% от капитала на авиационния оператор Компас Карго Еърлайнс ЕООД, която от своя страна е преименувания оператор Авио Делта ООД, който е придобит по-рано от съдружниците зад авиокомпанията с цел използване на текущия му лиценз на авиационен оператор. Проследяването на капитала стига до регистрираното в Холандия дружество Compass Air Cargo B.V., което на практика държи 95% от капитала на дружествата по веригата. Както Авиофорум писа при създаването на компанията през 2021-а, тя се ражда като джойнт-венчър между американската Mesa Air Group Inc. и лондонската Gramercy Associates Ltd за регистриране на авиационен оператор в ЕС. Gramercy се оглавява от Тони Дейвис, който е бивш ръководител на Tiger Airways и bmiBaby.

Седмица след доставката в София беше изпълнен и първият демо-полет между София и Бургас, необходим за официалната сертификация на самолета в страната. снимка: Огнян Стефанов

Компас отдавна очаква първият си широкофюзелажен самолет, но конкретната машина претърпя удар на опашката (tailstrike) през февруари 2020-а и ремонтът му продължи повече от година. Авиокомпанията към момента оперира и с 4 Боинг 737-800SF, като партньор на European Air Transport (DHL) от хъбовете на карго-гиганта в Европа.

С Боинг 747 авиокомпанията очаква да пробие на пазара за междуконтинентални полети между Европа, Далечния Изток и Северна Америка, като ще разчита отново на партньорства с големите превозвачи от хъбовете им на континента.

Compass Air Cargo B747F Sofia nose

Една от най-характерните особености на товарния 747 е носовата му врата, предназначена за качване и транспортиране на нестандартни по размери товари

Свързани теми

Предишна публикация
FedEx намалява флота, заради спад в приходите
Следваща публикация
Боинг 767 на United се огъна при твърдо кацане
2K прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

British Airways ще използва B744 до 2024

British Airways планира да пенсионира последния си Boeing 747-400 през февруари 2024 г. Понастоящем авиокомпанията…

Първи полет на ATR 72-600F

Европейският самолетостроител ATR тества в полет първия новопроизведен карго 72-600. Това стана вчера, 16 септември…
Меню