Каква е съдбата на украинската „Мечта“ Ан-225?

1K прочитания

След два дни на противоречива информация все повече съобщения потвърждават тъжната съдба на най-големия самолет в света.

Ан-225 Мрия, или Мечтата, е най-големият граждански самолет в света. Шестмоторния гигант е единствената по рода си машина, произведена от някогашното съветство аероконструкторско бюро Антонов, сега украинската корпорация Антонов.

Самолетът, който се оперира от едноименната авиокомпания на украинската компания, е базиран на летище Гостомел край Киев, което след началото на руската инвазия в Украйна беше един от най-ожесточено атакуваните обекти, заради стратегическото му разположение в близост до столицата. Руските сили вероятно разчитат да използват летището за предислокация по въздух на допълнителни военни сили в района на укранската столица, а и като ключов логистичен център за „специалната си военна операция“.

Летище Гостомел, или Antonov International Airport (GML), е на около 40 км северозападно от Киев и не е активна военна база, а цивилно летище, използвано предимно от корпорацията Антонов

Още в първия ден на агресията, 24 февруари, беше съобщено, че самолетът е бил тежко повреден или унищожен. В официално съобщение от Туитър акаунта на Антонов обаче, това беше опровергано.

В следващите дни продължи да постъпва противоречива информация относно съдбата на „Мечтата“, но в неделя, 27 февруари, отново Туитър акаунтът на Антонов излезе със следното съобщение:

„В момента, докато самолетът не бъде инспектиран от нашите експерти, не можем да потвърдим техническото му състояние. Очаквайте официална информация“

По-рано през деня украински официални лица също пуснаха съобщения, в които се казва, че самолетът е бил унищожен при ожесточените боеве за контрол над летище Гостомел, което е още известно и като Летателна площадка Антонов, тъй като там се извършват всички тестови полети на самолетите произвеждани от компанията, а производствения комплекс е разположен в периметъра на летището.

Ан-225 на фона на друга легенда – най-големият турбовитлов самолет в света, Ан-22 Антей, който също е базиран в Гостомел и също е на изчезване със само 6 активни екземпляра, от които само на този на снимката е цивилен

Разпространени бяха и тези кадри, включително спътникови снимки от сутринта на 27 февруари, които показват пожар в хангара на летище Гостомел, където е базиран Ан-225. Снимките съвсем основателно допускат, че пожара е именно в този хангар и гори именно част от този самолет.

Малко по-късно обаче, дойде това съобщение от официалния туитър акаунт на укрианското правителство:

 

Всъщност, самолетите Ан-225 са почти два на брой, тъй като вторият екземпляр от прочутата машина, построена, за да служи за транспортиране на съветската космическа совална Буран, е построен, но стои недовършен и не годен за летене в рамките на същото това летище Гостомел.

Ан-225 изпълнява точно 4 полета със совалката Буран на гърба си. Единият от тях е прелитане до авиосалона в Бурже.

За съжаление, твърдо вероятно е последните новини да са достоверни и поне в следващите години да не виждаме тази красива птица в небето…. поне докато Украйна не успее отново да построи своята „Мрия“. Пожелаваме им го!

Тук можете да гледате и епизода на Авиошоу, посветен на историята на този забележителен самолет.

Свързани теми

Предишна публикация
ЕС забранява продажбата на самолети и резервни части на руски превозвачи
Следваща публикация
Лизингодатели искат репатрирането на стотици пътнически самолети от руски авиокомпании
1K прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Rotorcraft поръча 10 хеликоптера VRT500

Ростех ще достави 10 леки хеликоптери VRT500 за скандинавските страни, след като руската корпорация подписа…
Меню