Излезе доклада за Боинга на Alaska. Болтовете липсват.

5K прочитания

Националният борд за разследване на транспортни произшествия на САЩ публикува предварителния доклад за инцидента с полет AS1282

Болтовете липсват!
Това е основното заключение в предварителния доклад на Националния борд за разследване на транспортни произшествия на САЩ /NTSB/ за случая с авариралия Боинг 737-9 MAX на американската авиокомпания Alaska Airlines, от чийто фюзелаж се откъсна структурен компонент по време на полет в началото на януари.

Авиофорум ви информира подробно за случая тук…

и в следващия материал тук…

В доклада е включена основната информация, събрана от инспекторите на NTSB през последните няколко седмици, включваща основната инспекция на самолета и намерените компоненти, интервютата с екипажа, данните от системите за проследяване ADS-B и другата налична информация. Предварителните доклади включват още подробна времева линия на събитията от инцидентния полет и ключови факти, които инспекторите вече са потвърдили. В тях обаче не се включва това, което инспекторите наричат „най-вероятна причина“ за инцидента, нито важните за едно разследване препоръки за безопасност към регулаторните агенции, производителя и операторите на самолета.

Този конкретен предварителен доклад е дълъг 19 страници и включва данни за квалификацията и опита на пилотите, последователността на събитията така, както е описана в интервютата с екипажа, разговорите от радиотелефонията за ръководителите на полети, описания и диаграми на компонента „плъгин-врата“, описание на системата за херметизация на кабината и снимки на кабината и компонентите на плъгин-вратата.

Диаграмата на „плъгин-вратата“, с която се запушва мястото на задния авариен изход на самолетите от моделните семейства Боинг 737-9 МАХ и 737-900

Докладът включва и описание на документите от производствения процес на конкретния самолет, човешкия фактор в този процес, както и процедурите за докладване на производствени несъответствия в производителя Боинг. Докладът завършва с обобщение на действията за подсигуряване на безопасността на полетите, които операторът Alaska Airlines предприема незабавно след случая по отношение на своя флот от самолети Боинг 737 МАХ.

Заключенията

Най-важното заключение в документа е това, че според инспекторите на NTSB четирите болта, които е трябвало да задържат плъгин-вратата на мястото й, изобщо не са били инсталирани по местата си по време на инцидента.

Докато в резултат от приземяването на целия флот от модела 737-9 МАХ два от операторите – Alaska Airlines и United откриха разхлабени болтове на плъгин-вратите на няколко от своите самолети, това е първото официално потвърждение, че въпросните болтове на практика са липсвали напълно от авариралия самолет N704AL.

Следващата стъпка за NTSB е да продължи с много по-детайлното разследване на случая. Трябва да бъдат елиминирани всички потенциални обяснения за инцидента, докато инспекторите не стигнат до основната „най-вероятна причина“. Очаква се самото разследване да се фокусира основно върху производствените процеси и практики в Боинг, особено върху доставчика Spirit Aerosystems, който произвежда въпросния компонент, но и върху механиците от финалната производствена линия за сглобяване на самолетите в Рентън. Ще бъдат разследвани и съпътстващи събития и практики, които е вероятно да са допринесли за пропуските и причините, довели до инцидента.

FAA поема надзора над Боинг на ръчно управление

Докато разследването на полет AS1282 продължава, американската Федерална авиационна администрация обяви, че ще продължи отблизо с надзора на Боинг и неговите производствени практики и корпоративна култура. Още преди излизането на предварителния доклад агенцията изпрати допълнителни инспектори на производствените линии на компанията, които проверяват процесите по сглобяването на 737 МАХ от първа ръка.

Производствената линия за финално сглобяване на Боинг 737 МАХ в Рентън

В следващите дни и седмици администраторът на FAA Майк Уитакър ще бъде изслушан и от подкомисията по авиацията в Камарата на представителите, за да опише в подробности действията до момента и плановете на FAA за по-близък надзор и контрол над Боинг или както самият той се изрази: „План за трансформиран подход към надзора“ над Боинг. Междувременно FAA призова служителите във втория по-големия самолетостроител в света да използват специално разкритата директна линия към FAA за докладване на проблеми и съмнения, свързани с безопасността и пропуските в производството.

Първата реакция на доклада от страна на Боинг беше да благодари на NTSB за свършената работа и да обяви, че ще прегледа заключенията им по най-бързия начин, като продължава да сътрудничи изцяло и прозрачно с инспекторите на бюрото. В социалните мрежи на компанията беше публикуван и кратък цитат от Президента и Главен изпълнителен директор на Боинг Дейв Калхун:

„Каквито и да са окончателните изводи, Боинг е отговорен за случилото се. Подобно събитие не трябва да случва със самолет, излязъл от нашите фабрики. Ние просто трябва да работим по-добре за нашите клиенти и техните пасажери. Внедряваме изчерпателен план за подобряване на качеството и засилване на доверието на заинтересованите страни. Ще са необходими значителни и явни действия и прозрачност на всеки ъгъл – и върху това е единствено насочен нашият фокус.“ – Дейв Калхун, СЕО Боинг

Свързани теми

Предишна публикация
Българската Compass Air Cargo с първи полет до САЩ
Следваща публикация
Сериозен инцидент в Белград с гръцки Ембраер Е-195, опериращ за Air Serbia
5K прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

VietJet си поръча 50 самолета А321neo

Виетнамската VietJet направи поръчка за 6,5 милиарда щатски долара като потвърди меморандума, подписан във Фарнбъро…

Последен полет на 744 за United

Приключи една епоха за United Airlines. Под полетен номер N118UA Boeing 747-400 на United Airlines, „Кралицата на…
Меню