Гражданската въздухоплавателна администрация /ГВА/ публикува на 29 август обява за откриване на конкурс „за достъп до пазара на въздушни превозвачи за придобиване на право за назначаване с цел експлоатация на линията София-Баку-София“.
Министерството на транспорта, чрез ГВА, „откриват конкурс за достъп до пазара на въздушни превозвачи за придобиване на право за назначаване с цел експлоатация на линията София-Баку-София, договорена със Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Република Азербайджан за въздушни съобщения между и отвъд техните съответни територии, подписана на 29.06.1995 г. в София,“ се казва още в официалното съобщение.
В заповедта на министъра на транспорта се казва, че по линията могат да бъдат назначени един или няколко въздушни превозвачи от всяка от страните, като се цитира спогодбата между България и Азербайджан за въздушни съобщения между двете страни и отвъд от 29 юни 1995 година и протоколът за по-нататъшно сътрудничество от септември 2005 година.
Припомняме, че директни полети между България и азерската столица не се изпълняват от 2018 година, когато за по-малко от година нискоразходната авиокомпания Buta Airways, дъщерно дружество на държавната Azerbaijan Airlines се опита да оперира директни полети между двете столици.
Тези полети се изпълняваха едва един път седмично и поради липса на достатъчно интерес бяха своевременно прекратени.
Не е ясно какво е накарало министерството отново да опита да възроди директните въздушни съобщения между двете страни, но сред авиокомпаниите, които провяват интерес от развиване на полетите между Централна и Източна Европа и средна Азия, включително Азербайджан, е унгарската Wizz Air, която е пазарен лидер в София и наскоро започна да оперира по линията София – Ереван в съседна и враждебна за Баку – Армения.