Нови удари за глобалната авиоиндустрия от войната в Украйна

656 прочитания

Русия спира международните полети на авиокомпаниите си и ще прави собствена авиация.

Руската инвазия в Украйна на 24 февруари 2022г. предизвика гибел и разрушения, създаде риск за страните в региона и заплашва с последици глобалната авиоиндустрия, която едва започна да се възстановява след пандемията.

Част от международните полети на руски авиокомпании спират, за да не бъдат върнати самолетите на чуждестранните лизингодатели заради санкциите.

По този начин Аерофлот и останалите руски авиокомпании ще могат да задържат в Русия самолетите си Airbus и Boeing, които собствениците им искат да бъдат върнати.

Двата най-големи производителя няма да доставят за Русия повече продукти, резервни части или услуги. В последните дни към тях се присъединиха бразилската Ембраер и канадската Bombardier.

Повечето от лизинговите компании са базирани в Ирландия и според приетите от ЕС санкции на 28 март 2022г. нямат право да продължават да отдават самолетите под наем и да ги застраховат за тази страна.

Международните полети от Русия намаляха в началото на март със забраната на руски авиокомпании да летят в САЩ, ЕС, Канада и Великобритания. Русия отвърна с реципрочни мерки към превозвачите от тези страни. Съответно много страни вече заобикалят руското небе. Затворено е и небето над Украйна заради войната там.

JAL, ANA отменят или премаршрутират полетите си, заобикаляйки Русия.

Аерофлот спира да лети в чужбина от 8 март.

Най-големият лизингодател в света, AerCap има 152 самолета в Русия за около 2,5 милиарда щатски долара. Компанията обяви на 28 февруари, че спира дейност с клиентите си в Русия като S7 Airlines, Rossiya, Ural Airlines, Аерофлот и се опитва да си прибере самолетите.

Общо чуждестранни лизиногодатели имат над 600 самолета в Русия.

Руското Министерство на транспорта обмисля да национализира западния авиационен флот, след като европейските санкции спряха доставките на нови самолети, части, поддръжка и подобни услуги.

Може ли Русия да прави своя авиация

Войната в Украйна доведе до нови ограничения в глобалния въздушен трафик и нови потенциални загуби за авиоиндустрията след пандемията.

Русия планира да използва целия флот за вътрешни полети, каза президентът Путин на среща със служителки в авиокомпаниите в навечерието на 8 март.

„Ще правим своя авиация“, каза Путин.

Русия планира да пусне в експлоатация новия си граждански самолет МС-21 тази година и Аерофлот ще бъде стартовият му оператор. Разработеният от Иркут самолет обаче вече изоставаше от графика и преди санкциите. Първоначално трябваше да излезе на пазара през 2016 година. Отделно, този самолет разчита в много голяма степен на компоненти от западни доставчици, които спират да ги доставят.

Британската компания Meggitt обяви, че заради санкциите спира доставките на спирачни системи и колела. Друга британска компания, Senior трябваше да доставя климатичните системи, но също спира дейност в Русия.

МС-21-300 полетя за първи път през май 2017 и от тогава е в изпитателна фаза с общо 5 произведени прототипа

МС-21 може да превозва до 211 пътници. Планира се да бъде с двигатели на Pratt & Whitney. Руският производител успя да го оборудва и с местни двигатели ПД-14, произведен от ОДК-Пермски мотори и дори показа такъв модел на авиошоуто в Дубай през ноември 2021г

Преди това Иркут снабди самолета с композитно крило, също направено в страната, след като администрацията на Тръмп разшири санкциите заради Крим и в аерокосмическия сектор.

По същата причина самолетът трябваше да има руска авионика до 2023г.

Също както и китайския Comac, повечето компоненти на MC-21 идват от различни чуждестранни доставчици, включително Raytheon и Honeywell за навигационните системи и двигатели. Френската Safran доставя 11 вида оборудване, включително кокпит и кислородни системи.

Това е първата разработка за гражданската авиация след разпада на СССР преди повече от 30 години и е опит на Русия да намали зависимостта си от Airbus и Boeing на пазара на къси полети.

Частните самолети

Dassault Aviation обяви, че спира да продава бизнес джетове за руски клиенти от списъка на санкционирани лица. Френският производител на семейството Falcon проверява в списъците на заявките, за да ги отмени, каза директорът Ерис Трапие на пресконференция в Париж на 4 март 2022г.

Това се превръща в проблем за руските олигарси, включени в списъка на санкционираните лица, на които и без това им е трудно да задържат собствеността си в Западна Европа, която започна /Италия, 5 март 2022г/ да конфискува частни джетове и яхти.

Карго

В сряда американското Министерство на транспорта спря полетите на гиганта Ан-124 на руската Волга-Днепр, който се използва за превоз на самолетни части до заводите в Сиатъл на Boeing.

В САЩ Volga-Dnepr оперира най-малко 27 полета от началото на 2021г и много от тях за Boeing. Последната заявка на 24 февруари бе за 6 полета до 4 април за доставка на крила за Boeing 767 от Флорида до Рентън. Според заявката, Ан-124 е „единственият самолет, който може да доставя този тип компоненти“.

Volga-Dnepr е стар партньор и клиент на Boeing и поредно доказателство за последиците за авиосектора от санкциите, наложени на Русия заради инвазията в Украйна.

Boeing спря и голяма част от проектантската си работа в Москва и забрани на служителите си в Русия достъп до секретна информация, докато се опитва да се справи с американските експортни лицензи.

Единственият друг оператор на Ан-124 Руслан е Antonov Airlines от Украйна, който има още по-голяма версия на самолета. Базата й обаче е на летище Гостомел до Киев, което беше бомбардирано тази седмица. Най-големият в света самолет, Ан-225 Мрия бе унищожен при атаката.

Antonov Airlines има 7 Ан-124, от които два бяха на Гостомел. Останалите 5 са извън Украйна.

 


Източници: Ройтерс, ББС. Снимка на корица: Авиофорум.

Свързани теми

Предишна публикация
Лизингодатели искат репатрирането на стотици пътнически самолети от руски авиокомпании
Следваща публикация
Първи оценки на последиците от руската инвазия в Украйна за европейските авиокомпании
656 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

737 MAX няма да полети скоро

Федералната авиационна администрация на САЩ /FAA/ се срещна с представители на регулаторните органи от целия…

Японският Air Force One отвътре

В продължение на над три десетилетия двойка Боинг 747-400 превозват японските министър-председатели и императорското семейство…
Меню