Истории: Първи полет на първата жена-пилот на Конкорд

1K прочитания

19 години откакто към екипажа на свръхзвуковия Конкорд се присъединява дама.

Барбара Хармър изпълнява първия си полет с Конкорд на 25 март 1993-а, като се превръща в първата дама Втори пилот на свръхзвуковия пътнически самолет по маршрута Лондон – Ню Йорк.

Родената в Англия Хармър, е сред едва 17-те втори пилоти на Конкорд във флота на Бритиш Еъруейз за всичките години на активната му дейност в авиокомпанията. Тя напуска училище още на 15 години, за да припечелва като фризьор. Няколко десетилетия по-късно тя получава рейтинга си за Конкорд и е на път да се превърне в първата жена, която ще пилотира легендарния самолет.

До този момент обаче, се стига по дълъг път. Първата работа на Хармър, свързана с авиацията, е като ръководител полети на лондонското летище Гетуик, когато е на 20 годишна възраст. По онова време тя предпочита да учи за юрист, като издържа изпитите си по британско право и география.

Междувременно обаче започва и уроци по пилотиране и няколко години по-късно получава лиценз за пилот-любител, след което продължава да работи и като инструктор в летателно училище Goodwood, за да трупа летателни часове. Две години по-късно, през 1982-а, тя получава и професионален лиценз за пилот. Тогава кандидатства по над 100 обяви за работа, като пилот, преди да получи работата в Genair – малка регионална авиокомпания, базирана на летище Хъмбърсайд.

Още две години по-късно, Хармър се присъединява към екипа на British Caledonian – една от авиокомпаниите, които ще образуват сегашната British Airways – където лети в продължение на 3 години на реактивните BAC 1-11, произвеждани от British Aerospace. След това се качва и на най-големите самолети във флота на Бритиш Каледониан по онова време – тримоторните DC-10. През 1988 двете авиокомпании се сливат и новата Бритиш Еъруейз се оказва с малко над 3500 пилоти, от които едва 60 са жени, като до тогава нито една от тях не се е качвала в кокпита на Конкорд.

Кокпитът на G-BOAA – първият Конкорд във флота на Бритиш Еъруейз

За Хармър обаче, това е моментът, в който идеята да лети на Конкорд трайно се загнездва в съзнанието. Бритиш пресява само шепа пилоти, които да преминат през над шест-месечното интензивно обучение за свръхзвуковия пътнически самолет. През 1992-а идва и очакваната вест, че тя е избрана да започне тежкия и скъп процес на обучение.

Хармър става първата жена-пилот на Конкорд на 25 март 1993, а само година и половина след това изпълнява и първият си полет като Командир на Конкорд от Лондон до Ню Йорк.

От всичките 3500 пилоти в Бритиш Еъруейз, само 37 Командири и Втори пилоти имат необходимия стаж и опит, за да летят на Конкорд. По това време, Хармър е една от само 40 останали жени-пилоти в авиокомпанията, и остава единствената, която лети на Конкорд.

Конкордите на двата единствени оператора на свръхзвуковия пътнически самолет – Air France и British Airways

В десетте години между първия й полет на малката ракета и денят, в който двете авиокомпании опериращи типа го оставиха в историята през 2003-а, Хармър остава единствената жена в историята, която изпълнява редовни пътнически полети на свръхзвуковия самолет.

След извеждането му от флота, тя се преквалифицира, като командир на Боинг 777 и лети до 2009-а, когато се включва в програмата на превозвача за доброволно пенсиониране.

Само още две жени са пилотирали Конкорд в неговата кратка, но славна история. Това са французойките Жаклин Ориол и Беатрис Виале, които летят на самолета, като тест-пилоти. Втората успява да изпълни и няколко пътнически полета по линията Париж – Ню Йорк, преди и Еър Франс да пенсионира самолета.

Свързани теми

Предишна публикация
Боинг възобнови доставките на 787
Следваща публикация
EASA – до 72ч пауза за екипажи след ваксинация
1K прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню