Боинг видя рискови елементи в дизайна на A321XLR

445 прочитания

Боинг изрази опасения относно дизайна на резервоарите на конкурентния Еърбъс А321XLR

Американският производител не за първи път си позволява подобна интервенция в глобалната индустрия, която позволява на производителите да изразяват опасения по всякакви въпроси, свързани с безопасността на всички участници в системата.

Този път предупреждението на Боинг идва в повратен момент, когато компанията тепърва започва да излиза от най-дълбоката си двугодишна криза, свързана основно с безопасността на най-продаваните й самолети от серията 737 МАХ, а Еърбъс е изправен пред собственото предизвикателство да се изправи пред втвърдените позиции на регулаторите след близо 20-месечното приземяване на конкурентното семейство.

Сега Боинг изпраща официално становище до Европейската агенция за авиационна безопасност /EASA/, в което казва, че архитектурата на иновативен резервоар, който ще спомогне за удължаване на обсега на новия Еърбъс А321XLR „представя много потенциални опасности за безопасността.“

Акцията атакува най-важното конкурентно предимство на добре продаващият се нов Еърбъс, а именно неговата далечина на полета. А321XLR трябва да се превърне в летящия най-надалеч тяснофюзелажен пътнически самолет в света.

В повечето самолети, горивните резервоари са в двете полукрила и централната част на фюзелажа. За да отговори на търсенето за по-голям обхват, Еърбъс вече добавя допълнителни резервоари в товарните отделения на някои А321. В случая с А321XLR дизайнът на Еърбъс предвижда формоването на допълнителния резервоар директно във фюзелажа, като формата му ще следва контурите на самолета, за да осигури по-голям обхват.

A321LR засега е представителя на фамилията neo с най-дълъг обсег на полета и най-добър пример за използването на допълнителните резервоари в товарния отсек.

Концепцията не убягна и на EASA, която още през януари предупреди, че наложи специални условия за такива самолети, за да подсигури безопасността на пътниците.

„Интегриран във фюзелажа резервоар, който е изложен на пожар отвън и не достатъчно добре защитен, може да не остави достатъчно време за пътниците да се евакуират от самолета,“ се казва в становището на агенцията.

В коментарите си до EASA Боинг цитира това и отива още по-далеч, подчертавайки рисковете в случай на излизане от полосата при излитане и кацане.

Подобна публична размяна на реплики рядко привлича внимание, но в момента авиоиндустрията е в най-дълбоката криза от възникването си и подобни дебати допълнително разклащат доверието в производителите.

Ако продължат, дискусиите около новия Еърбъс могат сериозно да забавят планираното му влизане в употреба през 2023 до 2024 или по-натам. Ако това се случи, Боинг ще разполага с повече време да представи изцяло нова концепция за самолет за средни и дълги разстояния с една пътека, който да върне загубените му позиции в тази все по-ключова пазарна ниша с пенсионирането на световния флот от Боинг 757.

Въпреки че двата големи производителя твърдят, че никога не се конкурират по отношение на безопасността на своите самолети, историята помни не малко подобни „удари под кръста“ и от двете страни на океана.

Свързани теми

Предишна публикация
52 години от първия полет на Конкорд
Следваща публикация
GullivAir получи разрешение за полети до САЩ
445 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

EASA сертифицира товарния ATR-72-600

Френско-италианският консорциум ATR получи одобрението на Европейската агенция за авиационна безопасност за товарната версия на…
Меню