Нови регулации за дронове в ЕС

504 прочитания

Правилата на EASA влязоха в сила на 1 януари 2021г. и са приложими в целия Европейски съюз, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн, както и във Великобритания.

Новата регулация разделя дроновете, летящи в урбанизирана зона на такива с нисък, среден и висок риск.

Категориите имат различни изисквания към продуктите и операторите.

Най-масовите дронове попадат в т.нар. Отворена категория /нисък риск/, която ще се управлява от сертификат за Европейска съвместимост /European Conformity/.

Другите категории са: Specific и Certified.

Това е утвърденият процес за продукти, продавани в ЕС, удостоверяващ, че отговарят на изискванията за безопасност, сигурност и защита на околната среда.

Освен вече съществуващия сертификат CE за дроновете, те се разделят и по тегло и според това ще се управляват в различни зони.

Например тип А1 – над хора. Тип 2А – близо до хора и А3 – далеч от хора.

Също за пръв път производителят вече е задължен да маркира дрона с неговия клас – от С0 до С6, според техническите характеристики.


Производителят на дронове DJI нарече правилата „първо предложение за хармонизация на операциите с дронове в различни територии при равни условия, както в страната на регистрация без оглед дали целта е развлечения или търговска дейност“.


Досега операторите на дронове в Португалия например можеха да използват апарати до 25кг и да имат застраховка до 1 млн евро, но същите правила можеше да не важат в съседна Испания.

За операторите на дронове в България ГВА публикува новите условия.

Режимът е тип „самостоятелна регистрация“ и систсистема за онлайн обучение и проверка на компетентност на дистанционно управляващи пилоти.

След като EASA одобри правилата през юли, нейният директор Патрик Ки каза, че новата рамка е в интерес на много европейски граждани и ще позволи на индустрията да въведе нови решения.

Към правилата на EASA.

САЩ

Ползването на дронове за търговски доставки и услуги бе облекчено и в САЩ с новите правила, които за пръв път позволяват на апаратите да летят над населени места и въвеждат изискване за проследяване.

FAA нареди всички дронове, освен най-малките трябва да излъчват радиосигнал с дигитално ID и локация.

Отделна наредба въвежда правила за защита на хора и моторни превозни средства на земята от летящи дронове. Позволяват се и рутинни полети през нощта.

Директорът на FAA Стив Диксън каза, че се доближаваме „до деня, в който ще имаме рутинни операции като доставка на пратки“.

Въпреки, че е още е рано да очакваме компании като Prime Air на Amazon или UPS да започнат да доставят пратки, новите правила поставят основата, за да може индустрията да направи следващата крачка към тази цел.

FAA въвежда четири категории дронове, които могат да летят над хора – от ултралеки без външни перки до най-сложни, които изискват одобрението на регулатора като традиционните самолети.

Най-малките ще излъчват по радио, Wi-Fi или Blootooth своето ID и така ще бъдат следени от полицията и другите агенции. Всички цивилни дронове, които се продават в САЩ трябва да бъдат оборудвани с тази технология до 18 месеца. Тя може да се добави и на вече произведени апарати.

Миналата година FAA регистрира почти 1 милион дронове на частни лица, оперирани с цел развлечение и над 385000 за търговски цели.


Свързани теми

Следваща публикация
Българската Dronamics създаде карго авиокомпания с дронове
504 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Как се появяват кодовете на ICAO

Международната гражданска авиация превозва над 4 милиарда пътници годишно. Това нямаше да е възможно без…

Ryanair може да затвори бази

Най-голямата лоукост авиокомпания в Европа може да ограничи или дори затвори бази и да пусне…
Меню