Боинг обича февруари за първи полети

Първият полет на първата "Кралица" Боинг 747 е на 9 февруари 1969, а на последната 747-8 на 8 февруари 2010

На снимкатаПървият полет на първата "Кралица" Боинг 747 е на 9 февруари 1969-а

55 прочитания

Февруари спокойно може да нарече „рождения месец“ на „Кралицата на небето“. Първият в историята Боинг 747 – тогава най-големият пътнически самолет света, полита на 9 февруари 1969 година от Пейн Фийлд край Сиатъл. Първият екземпляр е представен официално през септември 1968 на церемония пред специално построената за целта фабрика в Еверет – дълго време най-голямата свободно стояща сграда в света.

747 получава сертификат за летателна годност през декември 1969-а, когато са и първите доставки за стартовия клиент Пан Ам – авиокомпанията, благодарение на която стартира революцията в пътническата авиация.

Първите кралици се задвижват от двигатели Прат енд Уитни JT9D, преди да се появят конкурентните мотори GE CF6 и Rolls Royce RB211 година по-късно.

Първият полет на следващото поколение 747-200 е отново през февруари, но 1971-а. С този вариант „Кралицата“ си пробива по-сериозно път към международния пазар и бързо се превръща в най-предпочитания от пътниците самолет, заради безпрецедентите си нива на комфорт и развлечения на борда.

Боинг 747-200 на испанската Iberia, която има 12 самолета от този тип

Още един представител на кралското моделно семейство също полита за първи път през февруари. Това е последният и единствен, който все още е в производство модел – 747-8.

Първа в употреба влиза товарната му версия и именно нейният първи полет е на 8 февруари 2010 от пистата пред вече двойно по-голямата фабрика в Еверет.

Първи полет на Боинг 747-8 – товарната версия полита на 8 февруари 2010

Боинг 747-8 трябва да замени варианта -400 и да се конкурира пряко с новия лидер по големина Еърбъс А380. Единствената прилика с родоначалника на семейството е в изящните форми и силует на един от най-красивите пътническите самолети строени някога. Всичко останало – от материалите за конструкцията, през авиониката до двигателите е дълбоко усъвършенствано и към момента това е най-икономичния четиримоторен пътнически самолет на планетата, способен да прелети нон-стоп 16 200км.

Най-голям шанс да се возите на новата кралица имате с германската Lufthansa, която ще оперира типа поне в следващите 15 години

Версията 747-8 е с близо 15% по-икономична от 747-400 и с впечатляващите 47% по-икономична от своя прародител – първият прототип 747.

За съжаление и това не е достатъчно да убеди авиокомпаниите да поръчват повече от преродената кралица и в началото на пандемията през 2020 Боинг официално обяви прекратяването на програмата до 2023-а, когато от производствената линия трябва да излезе и последния товарен 747-8F за единствения останал клиент на модела – американския гигант UPS Global Express.

Последният останал клиент на 747-8 е американският карго гигант UPS, който вече е най-големия оператор на типа

Свързани теми

Предишна публикация
ОФЕРТА: София – Бангкок двупосочно за €370
Следваща публикация
Wizz базира самолет в Бургас за летния сезон
55 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

F-16 за Индия става F-21

Lockheed Martin сменя концепцията и предлага на Индия изцяло нов, модернизиран вариант на F-16 Block…

United и доматеният сок

Драматична развръзка на историята за доматения сок на борда на американската авиокомпания United Airlines. След…
Меню