Сбогом, Montenegro Airlines, 1994-2020

149 прочитания

Черногорската авиокомпания Montenegro Airlines обяви банкрут и прекрати дейност на 25 декември, с изпълнението на последния си полет от Белград до столицата Подгорица. Това се случи, след като черногорското правителство реши, че са изчерпани всички възможности за финансиране на превозвача.

Авиокомпанията е основана на 24 октомври 1994 от тогавашното федерално правителство на Югославия. Първият придобит самолет е един Фокер 28, с който започват и търговските полети едва в края на 1996. Първият редовен полет е между Подгорица и Бари, Италия, през януари 1997. Вторият самолет се присъединява към флота през 1998, отново Фокер 28.

Първият Fokker F-28 Fellowship във флота на Монтенегро Еърлайнс

През март 1999 превозвачът подава заявление за изпълнение на редовни полети между Тиват и Ню Йорк, след като договаря взимането на мокър лизинг на един Боинг 767-300ER от италианската Air Europe, която спря да лети през 2008-а. Няколко седмици по-късно обаче започва военната операция на НАТО, която води до разпадането на Югославията, и заявката е оттеглена.

Рекламна брошура на Montenegro Airlines

През 2000-та година авиокомпанията решава да обнови флота и получава първият си Фокер 100, като до 2003 самолетите от този тип са вече 4. Те трябва да заменят по-малките Фокер 28.

Авиокомпанията оперира с общо 4 самолета Fokker F-100

През 2006 Черна Гора получава независимост от съюза си със Сърбия и авиокомпанията решава, че ще загуби слотовете и правата си за опериране до трети страни от Белград и Ниш. Затова регистрира дъщерна компания в Сърбия под името Master Airways с един от своите Фокер 100. Инициативата се оказва не особено успешна и скоро е загърбена.

Единият F-100 в окраската на Master Airways

През 2007 превозвачът решава да придобие още по-големи самолети и договаря няколко Ембраер Е195, като в следващите 2 години получава общо 3 самолета от типа, но през 2009 единият е върнат на лизингодателя.

Монтенегро Еърлайнс взима на лизинг общо 3 Ембраер Е-195, но поради непосилните лизингови такси връща 2 от тях на лизингодателя

В периода 2018 – 2019 авиокомпанията има силен летен сезон и е принудена да наеме още два самолета – Боинг 737-300 и -500, с които оперира чартъри в силните летни месеци.

Наетият за кратко Боинг 737-500

Още един интересен факт е, че Montenegro Airlines е първата и единствена досега авиокомпания в страните от бивша Югославия, която назначава жена за Главен изпълнителен директор през 2013-а. Това е Далиборка Пейович, която ръководи компанията до 2016-а.

За над 20 годишната си история авиокомпанията превозва повече от 10 милиона пътници и в най-силните си времена има персонал от почти 400 души. Финансовите резултати обаче се влошават постоянно през последните 10 години и превозвачът редовно получава субсидии от правителството, за да оцелее.

Междувременно на 28 декември черногорското правителство потвърди фалитът на Montenegro Airlines, но обяви, че е готово да инвестира нови 30 милиона евро в създааването на нов национален превозвач. Решението по този въпрос предстои да бъде взето в началото на новата година.

Свързани теми

Предишна публикация
Готов е 11-ят товарен B737 на Cargo Air
Следваща публикация
И шефът на Луфтханза очаква тестове и ваксинации преди интерконтинентални полети
149 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Южна Корея ще получи още 4 F-35A

С допълнителната доставка броят на самолетите от този тип на Корейския полуостров се увеличава до…
Меню