F-16: Made in India

248 прочитания

F-16 Block 70, най-напредналия наследник на семейството Fighting Falcon, ще се произвежда частично в Индия. Става въпрос за партньорство между производителя Lockheed Martin и индийската Tata Advanced Systems, по силата на което местната компания ще произвежда крилата за бъдещото поколение F-16 в Хайдерабад.

Говорител на американската компания потвърди, че вече се работи по подобно споразумение, като ще са необходими около две години, през които Тата трябва да изпълни всички критерии за превръщането си в доставчик от първо ниво за новата програма от старото семейство.

F-16C от състава на американските ВВС над Ирак, 2008 година.

F-16C от състава на американските ВВС над Ирак, 2008 година.

Връщаме производството в Америка?

От началото на мандата си американския президент Тръмп многократно обещава и насърчава връщането на американските производства в САЩ. По всичко личи, че това няма да включва някои от основните компоненти за един от най-популярните изтребители в Америка и по света.

Технически погледнато, споразумението с Индия няма да струва никакви американски работни места, защото и до момента крилата за F-16 се произвеждаха от Israeli Aerospace Industries /IAI/. От друга страна, това ще е горчива хапка за преглъщане от Белия Дом, защото няма да допринесе за ограничаване на аутсорсинга в една от най-големите американски индустрии.

Защо Индия

Решението е по-скоро стратегическо и до голяма степен политическо – Индийските ВВС са посочени сред потенциалните клиенти за новите F-16V /Viper/, като изнасянето на производството би било сериозен жест и стимул за сключване на бъдеща сделка за няколко десетки самолета от новото поколение.

F-16 Viper Block 70 през погледа на визуалните дизайнери

F-16 Viper Block 70 през погледа на визуалните дизайнери

Това не е и единствената промяна в производствените планове за Block 70 и Block 72 – същия модел, но с двигател от Pratt & Whitney вместо General Electric. По-сериозната промяна е преместването на поточната линия от Форт Уърт в Тексас в Грийнвил, Южна Каролина. Не е ясно колко ще струва това на Lockheed Martin, но със сигурност ще забави допълнително стартирането на производство. Важно е да отбележим, че засега F-16 Viper (70-72) съществува само, като компютърен модел. Програмата F-16 беше замразена и без производство на нови машини от 6 години насам, до миналогодишното потвърждаване на сделката за 16 изтребителя от новата версия с Бахрейн за $1.1 милиарда. Няколко месеца по-късно дойде решението на Словакия да поръча 14 Вайпъра от САЩ, за сметка на шведските Грипен. Цената тук е сходна с тази за Бахрейн.

Говорител на Lockheed Martin споменава и офертата към България за нови F-16V, като вижда възможности за продажбата на до 400 самолета от новата версия, сред които и потенциална поръчка на Block 70 от Индия. Голяма част от заявките към корпорацията биха дошли и под формата на ъпгрейд до новата конфигурация за по-стари серии, като Block 50 и 60. Веднага прави впечатление цената – ако гледаме сделката с Бахрейн, то една система излиза около $69 милиона. Дали това е оферираната цена на Словакия и още повече България? Предстои да разберем.

Изтребители и свободна търговия

F-16 съвсем не е единствения боен самолет, който разчита на произведени извън САЩ компоненти. F-15 и F-18 на Boeing се сглобяват с части от Израел, Корея, Япония и Австралия. Гордостта на Lockheed Martin от 5-о поколение и най-скъп боен самолет в историята F-35 е международна програма с производствени линии в Италия, Израел, Норвегия и Турция.

Изцяло японски F-16 или по-точно Mitsubishi F-2. Открийте разликите...

Изцяло японски F-16 или по-точно Mitsubishi F-2. Открийте разликите…

Американските производители не могат да издържат на пазарния натиск, без да разчитат на споразуменията за свободна търговия, по които САЩ все още е страна. Разбира се, това ги изправя пред сблъсък с политиката America First на сегашната администрация във Вашингтон. Както за производителите, така и за клиентите им, на този етап това означава продължаваща несигурност по отношение на производствените възможности и изпълнението на сроковете за доставка. Още повече, когато става въпрос за програма, производството по която съвсем не е стартирало.

снимки: Lockheed Martin; Wikimedia Commons

Свързани теми

Предишна публикация
Филипините избират Gripen
Следваща публикация
Тайни за F-35 изтичат в Tinder
248 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Latecoere спечели договор на Boeing

Френската компания за самолетно оборудване Latecoere спечели договор на Boeing за доставка на задни врати…

За Сингапур през Полша

Lot Polish Airlines откри през май първия директен полет от Източна Европа до Азия с…
Меню