Двата лоукост превозвачи са изправени пред трудности с доставките и поддръжката на самолетите си.
Ryanair очаква да получи поръчаните от Boeing 737 МАХ, но производителят от Сиатъл се затруднява и вероятно няма да ги изпълни изцяло, призна директорът Maйкъл О’Лиъри.
Шефът на Уиз Йозеф Варади каза, че в следващите 12 до 18 месеца предвижда 20-25% от флота на Уиз да бъде приземен.
И двете изказвания бяха направени по време на съответните интервюта за Блумбърг.
![](https://www.avioforum.com/wp-content/uploads/2023/11/Boeing_Ryanair_2-2.jpg)
Снимка: Boeing
Райънер лети с Boeing, който няма да успее да им достави всички 57 самолета по график до края на следващото лято. О’Лиъри се надява да получи поне 45-50 и каза, че ще има 10% по-малко капацитет за следващото лято.
Уиз лети с Airbus, а ербъсите с двигатели от Pratt & Whitney, който с цел сигурност, иска да свали и инспектира. Варади каза, че ще бъде компенсиран за това от Прат, а за изпълнението на програмата си разчита да вземе под наем самолети.
![](https://www.avioforum.com/wp-content/uploads/2020/07/Wizzair.jpg)
Wizzair, Варна. Снимка: Авиофорум.
О’Лиъри насочи критиките си към Spirit AeroSystеms, доставчикът на Boeing и го обвини за закъсненията в доставките. Spirit прави крила и фюзелаж и за двата големи производители, включително 737 МАХ8, които Ryanair поръча и сега търси 200 милиона щатски долара финансиране на борсата и още 200 милиона заем, за да реши проблема с неправилното пробити нитови отвори.
На фона на проблемите с доставките, и двете лоукост авиокомпании са изправени пред силно търсене на пътувания. След пандемията хората искат да пътуват и да летят със самолет и този интерес не намалява, както се очакваше, а остава много силен, признават и Варади, и О’Лиъри.
![](https://www.avioforum.com/wp-content/uploads/2023/11/AirbusA321XLR.jpeg)
Снимка: Airbus
В резултат на така ограничения капацитет на двата превозвача, с които летят най-много хора в Европа, цените на билетите, които и без това се повишиха през 2023г, ще продължават да растат, казаха и двамата директори.
Ryanair очаква повишение в рамките на „ниския сегмент на двуцифрените числа“, а директорът на WizzAir не уточни с колко ще вдигне още своите цени, но не отрече, че смята да го направи. Това едва ли ще отблъсне потребителите, които продължават да искат да пътуват, а освен това авиокомпанията продължава да твърди, че привлича нови клиенти, които слизат от традиционните авиокомпании и търсят лоукостовете заради ограничената си покупателна способност поради инфлацията.
![](https://www.avioforum.com/wp-content/uploads/2023/04/737-MAX.jpg)
Снимка: Boeing
Boeing има 965 поръчки за годината на граждански самолети, от които е доставил 371, показват данните на сайта им.
„По програмата 737 през третото тримесечие бе отчетено несъответствие от страна на доставчик в задната секция на някои самолети от модела 737. Това не е непосредствен проблем за безопасността и флотът от тези модели продължава успешно да оперира. Краткосрочните доставки и производството ще бъдат засегнати заради необходимите инспекции и ремонт“, съобщи Boeing в отчета си за третото тримесечие. Компанията очаква да достави „375-400 самолета тази година“.
Airbus потвърди, че продължава да засилва производството. Компанията потвърди прогнозата си за доставка на 720 самолета през 2023г., при А220, А320 и А350.
При широкофюзелажните самолети директорът Гийом Фори смята, че цикълът на подмяна едва сега започва. Компанията обяви, че ще прави по 10 А350 месечно до 2026г.
![](https://www.avioforum.com/wp-content/uploads/2023/11/TurkishAirlinesA350-scaled.jpeg)
Снимка: Airbus
През септември Airbus достави 55 самолета на 34 клиенти и добави още 23 поръчки, включително повторна за още 10 A350 за Turkish Airlines, с които турската авиокомпания е заявила общо 40 от този тип.
Airbus залага все още възстановяването на трафика до нивата отпреди ковид да стане през периода 2023-2025г.