Проблеми със сателитната аеронавигация заради войната в Украйна

299 прочитания

EASA предупреди за заглушаване и смущения в приемането на спътникови навигационни сигнали в зона от западна Русия до северен Ирак

Европейската агенция за авиационна безопасност и редица национални регулаторни органи в сферата на гражданската авиация предупредиха за смущения, заглушаване или други проблеми със сигналите от глобалните навигационни системи под шапката на GNSS (Global Navigation Satellite Systems).

Те включват основно американската GPS Navstar, руската Glonass, европейската Galileo и китайската Beidu, но и някои по-малки национални провайдъри, както и наземните системи за усилване и прецизиране на позиционирането.

В официалното съобщение на EASA от 19 март се казва, че проблемите се дължат на заглушаване, умишлени смущения или преобразуване на сигналите, като засегнатия район се простира от източна Финландия, през руския ексклав Калининград и балтийските републики, над цялата територия на военния конфликт, чак до северен Ирак на юг.

В зоната попадат и обширни райони от Черно море, както и източна Румъния и североизточна България. Засегната е и източната средиземноморска зона в близост до Турция, Кипър, Израел, Ливан и Сирия.

В издадения Бюлетин за авиационна безопасност на EASA се казва още, че прекъсването, смущенията или умишленото преобразуване на сигналите са засечени от граждански самолети в различни фази от полета, като в някои случаи това е довело до промяна на дестинацията, невъзможност за изпълнение на заход и кацане на определени летища и отклонения от зададените навигационни курсове.

На този етап ЕАСА не определя ситуацията, като „заплаха за безопасността“ на полетите, което ще изисква издаването на ограничителна Директива по сигурността, а само предупреждава операторите за възможни проблеми и взимането на съответните превантивни мерки, включително избягване на полети в засегнатите зони.

Според други източници, смущенията в сигнала се налагат умишлено от руската страна от началото на агресията срещу Украйна, като страната контролира втората по големина, използваемост и надеждост система за сателитна навигация Glonass. Тя осигурява и по-надеждно покритие над полярните зони, отколкото останалите.

Както при американската GPS Navstar, така и Glonass са създадени преимуществено като военни разработки, които се контролират пряко от военното ръковдството и могат да бъдат умишлено заглушавани и пренастройвани и от двете страни.

Свързани теми

Предишна публикация
China Eastern изгуби самолет със 132 души
Следваща публикация
EASA спря летателната годност на Сухой Суперджет и още руски самолети
299 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

EASA може да одобри MAX през януари

Ако тестовите полети показват, че Boeing е поправил забележките след трагичните катастрофи преди 2г, европейският…

Европа одобри MAX

Промените в Boeing 737 MAX бяха одобрени от европейския регулатор EASA, който обяви, че самолетът…

737 MAX няма да полети скоро

Федералната авиационна администрация на САЩ /FAA/ се срещна с представители на регулаторните органи от целия…
Меню