Сбогом, Montenegro Airlines, 1994-2020

152 прочитания

Черногорската авиокомпания Montenegro Airlines обяви банкрут и прекрати дейност на 25 декември, с изпълнението на последния си полет от Белград до столицата Подгорица. Това се случи, след като черногорското правителство реши, че са изчерпани всички възможности за финансиране на превозвача.

Авиокомпанията е основана на 24 октомври 1994 от тогавашното федерално правителство на Югославия. Първият придобит самолет е един Фокер 28, с който започват и търговските полети едва в края на 1996. Първият редовен полет е между Подгорица и Бари, Италия, през януари 1997. Вторият самолет се присъединява към флота през 1998, отново Фокер 28.

Първият Fokker F-28 Fellowship във флота на Монтенегро Еърлайнс

През март 1999 превозвачът подава заявление за изпълнение на редовни полети между Тиват и Ню Йорк, след като договаря взимането на мокър лизинг на един Боинг 767-300ER от италианската Air Europe, която спря да лети през 2008-а. Няколко седмици по-късно обаче започва военната операция на НАТО, която води до разпадането на Югославията, и заявката е оттеглена.

Рекламна брошура на Montenegro Airlines

През 2000-та година авиокомпанията решава да обнови флота и получава първият си Фокер 100, като до 2003 самолетите от този тип са вече 4. Те трябва да заменят по-малките Фокер 28.

Авиокомпанията оперира с общо 4 самолета Fokker F-100

През 2006 Черна Гора получава независимост от съюза си със Сърбия и авиокомпанията решава, че ще загуби слотовете и правата си за опериране до трети страни от Белград и Ниш. Затова регистрира дъщерна компания в Сърбия под името Master Airways с един от своите Фокер 100. Инициативата се оказва не особено успешна и скоро е загърбена.

Единият F-100 в окраската на Master Airways

През 2007 превозвачът решава да придобие още по-големи самолети и договаря няколко Ембраер Е195, като в следващите 2 години получава общо 3 самолета от типа, но през 2009 единият е върнат на лизингодателя.

Монтенегро Еърлайнс взима на лизинг общо 3 Ембраер Е-195, но поради непосилните лизингови такси връща 2 от тях на лизингодателя

В периода 2018 – 2019 авиокомпанията има силен летен сезон и е принудена да наеме още два самолета – Боинг 737-300 и -500, с които оперира чартъри в силните летни месеци.

Наетият за кратко Боинг 737-500

Още един интересен факт е, че Montenegro Airlines е първата и единствена досега авиокомпания в страните от бивша Югославия, която назначава жена за Главен изпълнителен директор през 2013-а. Това е Далиборка Пейович, която ръководи компанията до 2016-а.

За над 20 годишната си история авиокомпанията превозва повече от 10 милиона пътници и в най-силните си времена има персонал от почти 400 души. Финансовите резултати обаче се влошават постоянно през последните 10 години и превозвачът редовно получава субсидии от правителството, за да оцелее.

Междувременно на 28 декември черногорското правителство потвърди фалитът на Montenegro Airlines, но обяви, че е готово да инвестира нови 30 милиона евро в създааването на нов национален превозвач. Решението по този въпрос предстои да бъде взето в началото на новата година.

Свързани теми

Montenegro Airlinesавиация на Балканитебивша Югославияфалити на авиокомпанииФокерЧерна ГораЮгославияleadбанкрутфалит
Предишна публикация
Готов е 11-ят товарен B737 на Cargo Air
Следваща публикация
И шефът на Луфтханза очаква тестове и ваксинации преди интерконтинентални полети
152 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Последно кацане за Alitalia

На днешния 14 октомври 2021 италианският национален превозвач Alitalia ще изпълни последния си полет, преди…

Още 99 милиона на вятъра

Чавдар Кацаров /публикувано на 4 декември 2018 в conservative.bg/ Препубликуваме с разрешението на автора! Защо…
keyboard_arrow_up