Руският изтребител от пето поколение с ново име и ново “сърце”

PAK_FA_T-50

Руският прототип на изтребител от пето поколение, известен като ПАК-ФА (T-50) вече ще носи името Су-57, след като изпитанията на новия фюзелаж преминаха успешно всички тестове. Най-модерният руски военен самолет ще трябва да премине успешно и тестовете на оръжейните системи и двигателите, преди да бъде стартирано серийното му производство. Дотук са произведени девет прототипа, като последния от тях е оборудван с т.нар. Изделие-30 – нов двигател от пето поколение, който трябва да премине изпитанията до края на годината. В сравнение с досегашния двигател Изделие-117, този внедрява редица нови технологии и вече е интегриран в първата машина, която носи новото име Су-57. На свой ред Изделие-117 е модернизирана версия на двигателя АИ-31, който е “сърцето” на оригиналния Су-27.

Деветият прототип получава изцяло нов тип двигатели и пълното радио-електронно оборудване от серийната версия

Деветият прототип получава изцяло нов тип двигатели и пълното радио-електронно оборудване от серийната версия

Какво дава новият двигател?

Допълнителните разработки позволяват на самолета да поддържа крейсерски полет на свръхзвукова скорост от около 2000 км/ч. Композитните материали, от които е произведен новият фюзелаж ще подобрят стелта на самолета, което ще го направи още по-труден за разпознаване от вражеските радари. По всяка вероятност обаче, първите осем прототипа на Су-57 ще си останат със старите “метални сърца”, както се изразяват руските инженери. Преди 2019 година не се очакват Су-57-ци в готовност за постъпване на въоръжение с новите технологии на борда, включително Изделие-30. Тежките тестове на новия двигател тепърва започват и не се очаква качването му на летяща платформа по-рано от средата на 2019 или 2020 година.

За разлика от досегашните прототипи, деветият самолет е оборудван с пълния комплект радио-електронно и навигационно оборудване, което се очаква да бъде инсталирано и в серийния модел. То би трябвало да позволи на изтребителя да избягва засичане от почти всички модерни ПВО системи. Първата фаза на тестовете на Су-57 е демонстрирала забележителен контрол над машината както на свръхзвукова, така и на дозвукова скорост и различни височини. Серийното производство обаче, може да започне едва след като бъде завършена втората фаза на изпитания, която включва най-вече тестове на оръжейните системи. Както твърди президента на руската Обединена самолетостроителна компания /ОАК/ Юрий Слюсарь, руските ВВС ще могат да получат първите 12 Су-57 най-рано през 2019 година.

Първият сериен изтребител от поколение 4.5/5 - F-22 Raptor, е на въоръжените в USAF от 2005 с произведени 195 самолета

Първият сериен изтребител от поколение 4.5/5 – F-22 Raptor, е на въоръжените в USAF от 2005 с произведени 195 самолета

Конкурентите

Основните западни конкуренти на Су-57 са американските F-22 Raptor и F-35 Lightning II. Руснаците твърдят, че производствената и пазарната цена на Су-57 ще бъде значително по-ниска от тези на американските самолети, които надхвърлят $150 милиона за брой. В същото време руският изтребител от пето поколение може да влезе в серийно производство доста по-късно от F-22, който е на въоръжение в американските ВВС повече от 10 години. Според шефа на ОАК обаче, това “всъщност е добре, защото ни позволява да оценим предимствата и недостатъците на съществуващите машини от пето поколение, преди да финализираме нашата разработка.”

- снимки: ОАК | wikimedia.commons

ПАК-ФА Т-50 и Миг-29

ПАК-ФА Т-50 и Миг-29

ПАК-ФА Т-50 и Миг-29

ПАК-ФА Т-50

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>