Пътнически самолет Боинг 787-8 на индийската национална авиокомпания Air India катастрофира днес, 12 юни, в жилищен район малко след излитането си от летище Ахмедабад в северозападната част на страната. Това е първата фатална катастрофа с този модел самолет, по известен като Дриймлайнър, от влизането му в експлоатация през 2011 година. Стартов клиент на модела тогава беше японската авиокомпания All Nippon Airways.

На снимките от мястото на инцидента се вижда издигането на голям и гъст облак черен дим в района на жилищния квартал Меганинагар, както и разпръснати останки от самолета. На една от снимките се вижда и част от опашката на Боинга да стърчи от покрива на сграда в квартала. Една от сградите, в които катастрофира самолета, се е използвала за общежитие на студенти по медицина.

В официално съобщение Еър Индия потвърди, че „полет AI 171 от Ахмедабад за Лондон-Гетуик, е претърпял инцидент малко след излитане.“ На борда на самолета е имало 242 души, в това число двамата пилоти и 10-членен екипаж, се допълва в съобщение на Главната агенция за Гражданската Авиация на Индия. В близките болници са откарани много пострадали хора, като до момента не е известно дали сред тях има пътници от самолета или само жители на квартала, където е станала катастрофата. Авиокомпанията допълни, че на борда са пътували 169 индийци, 53-а британски граждани, един канадец и седем граждани на Португалия.

Самолетът с регистрация VT-ANB, който е на около 13 години, е излетял в 13.39ч местно време от писта 23 на летището в Ахмедабад. Малко след това пилотите са предали радиосъобщение Мейдей за сериозен проблем на борда, след което е загубена връзката със самолета. Според данните от платформата за проследяване на въздушния трафик Flightradar24 самолетът се е разбил в рамките на 1 минута от излизането му на пистата. От данните се вижда, че той достига максимална барометрична височина от 625 фута /около 200 метра/ над морското равнище, като превишението на летището е 200 фута или около 75 метра. Веднага след това започва снижение с вертикална скорост от около -475 фута в минута. Още един необичаен и притеснителен факт в данните на Flightradar е това, че самолетът предприема излитането от междинен изход почти в средата на пистата, която е с обща дължина от около 3500 метра, но оставащата дължина за разбег от тази точка е по-малко от 2000 метра.

На видео, за което беше потвърдено, че е от последните мигове на този полет се вижда, че самолетът не успява да се издигне, а вместо това губи височина и секунди по-късно се разбива. На видеото се вижда също, че в момента на инцидента Боингът е със спуснат колесник, но вдигнати задкрилки, което е необичайна конфигурация за всеки търговски самолет при излитане. Самолетът лети и с висок ъгъл на атака, което води до сериозни съмнения за срив в подемната сила, което води до катастрофата.
Междувременно от компанията производител Боинг, чийто акции се сринаха светкавично с над 5% на американските пазари, съобщиха, че са в контакт с Еър Индия във връзка с инцидента с полет AI 171 и ще окажат пълно съдействие на разследването.
На второ видео от различен също се вижда как самолетът се издига трудно от пистата и малко след това започва да губи височина:
Летище Сардар Пател в Ахмедабад има само една писта за излитане и кацане с ориентация 5/23. На навигационните карти на летището се вижда, че до двата края на пистата няма отвеждащи пътеки за рулиране, а пътека Делта /D/, от която предприема излитането този Бониг 787, е около средата на пистата. От данните на Flightradar24 за момента не става ясно дали самолетът със сигурност е излетял от средата на пистата или е предприел така-наречения backtrack – маневра, при която машината рулира по земята до края на полосата, за да използва пълната й дължина за разбега за излитане. Летището остава затворено до второ нареждане.
Данните за самолета показват, че машината е поръчана от Еър Индия през 2005 година от Боинг, като самолетът е произведен през 2010, но доставен чисто нов близо четири години по-късно. Той е задвижван от два двигателя Дженерал Електрик GE-1B67 и до момента е натрупал около 39 450 летателни часа в 7400 цикъла. Самолетът е изпълнявал рутинни редовни полети през последните седмици и не имал сериозни проблеми в експлоатационната си история до момента.
Еър Индия оперира с 34 самолета Боинг 787 и държи поръчки за още 20 машини от типа.
Авиокомпанията не е имала фатален инцидент от 1985 година, когато един от нейните Боинг 747, опериращ на полет AI 182, е унищожен от бомбена експлозия по време на полет, при което загиват 329 души.
Към момента в световния пътнически флот летят 1029 самолета Боинг 787, а американския производител държи още 974 поръчки за типа. Боинг 787 Дриймлайнър има три модификации – най-малката е -8, следвана от -9 и най-големия представител на семейството -10 с капацитет до около 400 пътници. Самолетът е един от най-модерните представители на широкофюзелажните лайнери за далечни разстояния, като е първият построен с почти изцяло композитни материали.