С приключването на най-голямото за годината авиоизложение във Фарнбъро, Великобритания, сделките за нови пътнически самолети не подобриха рекорди от предишни години, но и не оправдаха очакванията за много по-слабо представяне на производителите и техните продукти.
До последния търговски ден на авиосалона изненадващо за повечето посетители и наблюдатели Боинг доминираше с поръчките, преди да бъде изпреварен с малко от основния конкурент в дуополията Еърбъс.
Равносметката за големите производители Боинг, Еърбъс, Ембраер и ATR на финала е следната:
- Еърбъс – 138 поръчани самолета
- Боинг – 118
- ATR – 4
- Ембраер – 0
Организаторите оповестиха в официалното си съобщение за края на салона, че сключените сделки общо в гражданския и отбранителен сектор по време на изложението са надхвърлили 81 милиарда британски лири или близо 100 милиарда долара.
Ето и нашето обобщение за това какво успяха да постигнат най-големите играчи в гражданския сектор на Фарнбъро 2024.
Боинг
Американската компания открадна авиошоуто още в първия търговски ден, когато записа 4 поръчки за товарната версия на своя Боинг 777-200F от National Airlines, която за първи път поръчва чисто нови самолети.
Korean Air също избра Боинг и поръча 20 от новите широкофюзелажни Боинг 777-9Х и 20 от най-големите дриъмлайнъри 787-10 плюс опции за още 10.
Japan Airlines също обяви сериозна поръчка на нови самолети на #FIA24, но ги раздели между двата производителя. Японците ще вземат от Боинг допълнителни 10 дриъмлайнъра 787-9, но и още големи самолети от европейския Еърбъс.
При по-малките семейства люксембургската Luxair поръча 4 Боинга 737-10 МАХ, с които ще допълни флота си от 737-8 и 737-7.
Във втория ден на салона сделките за Боинг намаляха като брой, но не и като количество самолети с общ брой 40.
Qatar Airways разписа твърд ангажимент за 20 броя от новите 777-9Х, а лизингодателя Macquire Finance за 20 Боинг 737-8 МАХ.
Еърбъс
Шоуто във Великобритания не започна добре за европейския консорциум, който в първия ден успя да обяви едва един меморандум за разбирателство за поръчка на 3 броя Еърбъс А320neo и 2 А321XLR от превозвача от Бутан Druk Air, който така ще придобие способности за полети на далечни разстояния.
Вторият ден на Фарнбъро принадлежеше много повече на Еърбъс. Още рано сутринта консорциумът обяви сделка с британската Virgin Atlantic за 7 допълнителни A330-900neo, които се добавят към вече поръчаните 14 самолета от типа. Още по-впечатляващ беше фактът, че сделката бе обявена на борда на един А330-900neo в цветовете на Върджин в зоната за статичен показ. Авиокомпанията на Ричърд Брансън ще има общо 23 самолета от този тип, 5 от които са вече доставени и летят.
Връщаме се към Japan Airlines, която избра както големи, така и малки самолети от Еърбъс, поръчвайки нови 20 А350-900 и 11 А321neo, които ще са първите й тяснофюзелажни самолети от европейския производител.
Нова стартъп авиокомпания от Либия, Berniq Airways обяви сделка за 6 нови А320neo директно от производителя, без до момента да притежава други самолети.
В третия ден на салона представителството на Еърбъс беше тихо, за да направи големия си удар в четвъртия и последен ден, когато беше обявена голяма сделка със саудитската Flynas за 75 самолета А320neo и 15 A330-900neo.
Също на финала мажоритарния собственик на колумбийската авиокомпания Avianca и бразилската GOL Airlines, Abra Group, подписа меморандум за разбирателство за 5 броя А350-900, които по всяка вероятност ще са предназначени за Avianca.
Ембраер
Бразилският производител не успя да се запише с поръчки по време на Фарнбъро, но даде голяма пресконференция, на която обяви сериозни подобрения в семейството E2, второто поколение на суперуспешното пътническо семейство E-Jets, които включват увеличаване на обсега на действие респективно до 2950 морски мили за Е-190Е2 и 3000 мили за Е-195Е2. Това ще се постигне благодарение на намаляването на въздушния поток към пътническата кабина, с което ще се увеличи тягата и ефективността с до 2.5%.
Ембраер обяви и внедряването на напълно нова система за автономно излитане, която би трябвало да избира оптимални параметри при набора на височина, с което да оптимизира разхода на гориво и да подобри параметрите при излитане от по-къси и по-високо разположени писти.
ATR
Европейският турбовитлов производител записа поръчка от Air Tahiti Nui за 4 машини ATR-72-600, които ще бъдат доставени през 2025, за да се присъединят към вече богатия флот от ATR-72 и ATR-42 за този превозвач, базиран в южния тихоокеански регион.
ATR постигна и допълнителен успех, като част от споразумението между холандския превозвач KLM и разработчика на водородни двигатели ZeroAvia за съвместни изпитания на техния двигател ZA2000 върху големи турбовитлови самолети, като за целта ще бъде използван именно ATR-72. ZeroAvia се надява да докаже способността на технологията за търговско приложение на самолети с до 200 места и обхват до 5000 морски мили до 2040-а година.
De Havilland Canada
Другият основен производител на турбовитлови пътнически самолети също се разписа на шоуто, като получи 4 поръчки по своята програма за сертифицирани Dash Q400 втора употреба. Поръчките са от танзанийската правителствена авиационна агенция, норвежкият превозвач Wideroe и Skyward Express.
С една поръчка се сдоби и комби-вариантът на същия самолет Q400QC (Quick Change), който дава допълнителна гъвкавост за бърза трансформация от пътнически в товарен вариант и беше поръчан от Advantage Air Travel.
DHC вече бере плодовете и от възобновената през миналата година програма за производство на ново поколение DHC Dash-6 Twin Otter – пополярен двумоторен турбопроп за къси разстояния, трудни терени и водни повърхности. Колумбийската SATENA направи поръчка за общо 6 самолета от типа в третия ден на шоуто.
Въпреки липсата на гръмки заглавия и сделки за стотици нови самолети, с каквито бяхме свикнали по време на авиосалоните преди пандемията, Фарнбъро все пак се оказа добро ново начало за много от производителите, а почти изравнените сделки между Еърбъс и Боинг показа, че индустрията продължава да гласува доверие на дуополията в производството на пътнически самолети.