Европейската агенция за авиационна безопасност /ЕАСА/ издаде типов сертификат за летателна годност на новото попълнение в семейството на Еърбъс – А321XLR. Решението на регулатора означава, че самолетите от новия модел ще могат да влязат в експлоатация още в края на лятото на 2024-а.
A321XLR има нелеката задача да се превърне в „най-малкия, голям самолет“. Абревиатурата XLR подсказва и основното приложение на машината – Extra Long Range или ултра-дълъг обсег. Самолетът ще добави невиждана гъвкавост в операциите най-вече на по-малки авиационни превозвачи, като им позволи да разкриват нови линии на много далечни разстояния, включително междуконтинентални, но с много по-ниска пътническа наситеност. И всичко това с намален с близо 30% разход на гориво на пътническа седалка в сравнение със сходни самолети от предишни поколения, като Боинг 757 например, и с намален повече от наполовина разход, в сравнение с широщофюзелажните самолети.
Първият полет на А321XLR беше през юни 2022, последван от изтощителна изпитателна програма, изпълнена от три тестови самолета. Към момента поръчките за новия модел надхвърлят 500 машини от над 20 оператора.
Както каза в навечерието на новината Главният изпълнителен директор на пътническото подразделение на Еърбъс Кристиан Шерер:
„Новият ни А321XLR добавя ново измерение и стойност на пазара, увеличавайки многократно възможностите за авиокомпаниите и пътниците. С дългият си обсег A321XLR ще направи възможни множество нови директни маршрути, предоставяйки естествени възможности за растеж на нашите клиенти. В допълнение за авиокомпаниите той добавя ефективност благодарение на сходството му със семейството А320/321 и разнообразните възможности за конфигуриране на кабината. Той въплащава всичко най-добро от Еърбъс.“
A321XLR ще използва версия на двигателите CFM-LEAP-1A, които се монтират и под крилото на семейството Neo.
Търговската експлоатация на XLR се очаква да започне в края на лятото, като стартов клиент ще бъде испанският национален превозвач IBERIA – част от групата IAG. Първоначалния план беше полетите да стартира ирландският превозвач Aer Lingus, но ръководството на втората по-големина авиационна група в Европа International Airlines Group промени намеренията си в последния момент.
Обсегът на XLR е повече от 4700 морски мили (8700+ км) или близо 11 часа в полет. В различните конфигурации машината ще превозва между 180 и 220 пътници с максимално излетно тегло от 101 тона. За сравнение следващият по-големия и обсег представител на семейството A321LR е с максимално излетно тегло от 97 тона и обхват до 3600 морски мили. Всичко това се постига благодарение на иновативния допълнителен резервоар, разработен от Еърбъс, който беше и фокус на най-задълбочено проучване и изпитания по време на тестовата програма.
Еърбъс ще демонстрира новия модел на започналото на 22 юли най-голямо за годината авиоизложение във Фарнбъро, където се очакват и новите за още поръчки за, както го наричат „променящият играта“ A321XLR.