Шефът на Wizz към пилотите: Работете въпреки умората!

481 прочитания

Коментарите на Йожеф Варади, напради във вътрешно видеообръщение към служителите, ще се разследват от EASA

Европейската кокпит асоциация /ЕСА/, неправителствена организация, обединяваща професионални пилоти от целия континент, разпространи скандално видео в LinkedIn, в което президентът и Главен изпълнителен директор на Wizz Air, Йожеф Варади, призовава пилотите на авиокомпанията да изпълняват повече полети с по-дълго работно време, въпреки умората.

Във видео-обръщението към служителите, Варади казва:

„…сега, когато всички се връщат на работа, разбирам, че преумората е потенциален резултат от проблемите /пред които сме изправени/, но когато започнем да стабилизираме графиците, ще започне да спада и нивото на преумора. Искам да кажа, че не можем да управляваме този бизнес, когато всеки 5 служител на една база си взима болничен, заради преумора.
Всички сме преуморени, но понякога трябва да изминеш допълнителната миля. Щетите от отмяната на полети са огромни. Огромни. Това носи щети върху репутацията на бранда. Това носи и финансови щети, защото трябва да плащаме и компенсации за това…“

Ответната реакция на очевидния призив на шефа на най-голямата авиокомпания в Източна Европа и втората по-големина нискоразходна авиокомпания на континента към служителите да продължават да летят дори преуморени, не закъсня. Неговите коментари не само предизвикаха ступор и шок сред всички пилотски професионални организации, но в крайна сметка ще доведат и до административни действия от страна на европейските регулаторни органи в сферата на авиацията. Негативни реакции се чуха и от огромното мнозиноство от авиационната общност.

Професиноалнистите коментират, че най-шокиращото в изказването на Варади е това, че той поставя щетите върху репутацията на авиокомпанията от отмяната полети преди потенциалния ефект върху безопасността от това пилотите да летят преуморени. Той очевидно поставя и печалбата на компанията пред безопасността, като обяснява, че отмяната на полети струва скъпо.

Въпреки че в официален коментар на превозвача, който излезе два дни след разпространяването на скандалния запис на 8 юни, се казва, че коментарите на Варади са извадени от контекста и  не се отнасят само до пилотите, това все пак светна достатъчно червени лампи относно корпоративната култура за безопасност в Wizz Air.

Същите предупреждения бяха отправени от професионалните организации в началото на пандемията, когато друг директор в Уиз беше уличен в специален подбор на служителите, които трябва да бъдат съкратени, на база на това колко често взимат болничен или отказват да летят преуморени и да поемат допълнителни дежурства в почивни дни. Този директор „напусна“ авиокомпанията по-малко от месец след случката.

Сега Европейската кокпит асоциация, която предсатвлява над 40 000 пилоти от 30 държави на континента е сезирала Европейската агенция за авиационна безопасност /ЕАСА/, която най-свой ред обяви едва на 11 юни, 3 дни след пускането на видеото, че този път ще направи специална проверка по случая и изобщо в авиокомпанията.

В писмото си до ЕАСА, асоциацията изразява серизни опасения относно културата на безопасност в авиокомпанията, цитирайки множество случаи, в които пилоти са били подлагани на огромен натиск да летят в почивните си дни, в продължение на допълнителни часове извън нормативно определените на континента, както и да избягват да докладват „че са преуморени“.

В коментара си по повод писмото ЕАСА казва:

„ЕАСА потвърждава, че преумората представлява сериозен риск за безопасността на полетите и трябва да бъде идентифицирана и правилно адресирана. Започваме разследване на случая и обвиненията, за да преценим дали и какви допълнителни контролни мерки трябва да бъдат предприети по случая.“

Каквото и да се случи оттук-нататък, шокът, че в 21-век президент на авиокомпания може да си позволи подобни коментари си остава. Разследването ще продължи дълго време и ще засяга всички аспекти от полетните операции на авиокомпанията, включително спазването на железните правила за летателното време на екипажите, което не може да надхвърля повече от 90 часа месечно или 900 часа годишно.

 

Свързани теми

Предишна публикация
От 5 руски авиокомпании са върнати близо 20 западни самолета
Следваща публикация
Полетя първият A321XLR
481 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Да плащаш, за да летиш

ЕК определи Ricardo Energy & Environment да извърши изследване за заетостта и условията на труд…
Меню