Концесионерът на летище София е с 20% участие на Домусчиев, твърди транспортният министър

438 прочитания

Министър Христо Алексиев обвини Соф Кънект в неизпълнение на концесионния договор, в интервю за Медиапул

Служебният министър на транспорта Христо Алексиев коментира концесията на летище София в интервю за Медиапул, публикувано на 4 ноември.

В него той твърди, че фирми на председателя на Конфедерация на работодателите и индустриалците в България Кирил Домусчиев участват с 20% в концесията на софийското летище. Информацията била от няколко достоверни източника, които отказва да назове. За подобна връзка между Домусчиев и концесията информираха и от „Демократична България“ преди изборите през април, но тогава не дадоха допълнителна информация.

В интервюто министъра задава въпроса, къде са представителите на летище Мюнхен, което многократно беше посочвано, като основен партньор в концесионера „Соф Кънект“ и компанията, на която той ще разчита за менажирането и стратегическото развитие на летището. По думите му до момента той не е видял нито един представител на летище Мюнхен, които фигурирали в договорите само на хартия.

Концесионерът „Соф Кънект“ подписа договора с държавата през юли миналата година след силно оспорвана конкурсна процедура, в която офертата на консорциума беше от най-слабите, като не отговаря на поне седем от предварително поставените от държавата условия. Участници в „Соф Кънект“ са инвестиционният фонд Meridiam и австрийската строителна компания Strabag с 1%, която се контролира от руския олигарх Олег Дерипаска. След избора, от концесионера обявиха многократно, че няма участие на българи във фонда и консорциума.

Транспортният министър припомня, че концесионерът беше освободен от задължението да плаща концесионно възнаграждение на държавата през първите 10 години на концесията заради кризата, предизвикана от коронавируса. Според него това решение на последното редовно правителство на ГЕРБ е „доста притеснително“.

„Голяма част от първоначалното концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. е от заеми от международни финансови институции, включително и от калибъра на Европейската банка за възстановяване и развитие, която освен с дълг, участва и с директна инвестиция в капитала. Реално, заради ниското си самоучастие, концесионерът може на 9-ата година да си тръгне и без да е платил нито един лев на държавата, а в същото време е експлоатирал летището и е прибирал приходите“, допълва Алексиев

Служебният транспортен министър уточнява, че въпросните 660 млн. лева вече са влезли в бюджета и отдавна са похарчени, „но не от служебното правителство“.

„Концесионерът  има инвестиционна програма, която трябва да изпълни. До края на тази година трябва да бъдат инвестирани €4,1 млн. По моя груба оценка направените инвестиции са не повече от €200 000 – една тоалетна и пет дивана. При положение, че до края на октомври трябваше да са направени €1 млн. Аз дълбоко се съмнявам, че планираният размер на инвестиции ще бъде направен. Представиха генерален план за развитието на летището, който го върнах с множество забележки, защото не е направен професионално“, казва Алексиев.

Свързани теми

Предишна публикация
Wizz Air стартира полетите си от и до Пловдив
Следваща публикация
Домусчиев отрече да има общо с концесията на летище София
438 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Lufthansa поръча още neo

Lufthansa поръча самолети за близо $1 милиард. Германската компания обяви поръчка за три А320 за…
Меню