Служебният министър на транспорта Христо Алексиев коментира концесията на летище София в интервю за Медиапул, публикувано на 4 ноември.
В него той твърди, че фирми на председателя на Конфедерация на работодателите и индустриалците в България Кирил Домусчиев участват с 20% в концесията на софийското летище. Информацията била от няколко достоверни източника, които отказва да назове. За подобна връзка между Домусчиев и концесията информираха и от „Демократична България“ преди изборите през април, но тогава не дадоха допълнителна информация.
В интервюто министъра задава въпроса, къде са представителите на летище Мюнхен, което многократно беше посочвано, като основен партньор в концесионера „Соф Кънект“ и компанията, на която той ще разчита за менажирането и стратегическото развитие на летището. По думите му до момента той не е видял нито един представител на летище Мюнхен, които фигурирали в договорите само на хартия.
Концесионерът „Соф Кънект“ подписа договора с държавата през юли миналата година след силно оспорвана конкурсна процедура, в която офертата на консорциума беше от най-слабите, като не отговаря на поне седем от предварително поставените от държавата условия. Участници в „Соф Кънект“ са инвестиционният фонд Meridiam и австрийската строителна компания Strabag с 1%, която се контролира от руския олигарх Олег Дерипаска. След избора, от концесионера обявиха многократно, че няма участие на българи във фонда и консорциума.
Транспортният министър припомня, че концесионерът беше освободен от задължението да плаща концесионно възнаграждение на държавата през първите 10 години на концесията заради кризата, предизвикана от коронавируса. Според него това решение на последното редовно правителство на ГЕРБ е „доста притеснително“.
„Голяма част от първоначалното концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. е от заеми от международни финансови институции, включително и от калибъра на Европейската банка за възстановяване и развитие, която освен с дълг, участва и с директна инвестиция в капитала. Реално, заради ниското си самоучастие, концесионерът може на 9-ата година да си тръгне и без да е платил нито един лев на държавата, а в същото време е експлоатирал летището и е прибирал приходите“, допълва Алексиев
Служебният транспортен министър уточнява, че въпросните 660 млн. лева вече са влезли в бюджета и отдавна са похарчени, „но не от служебното правителство“.
„Концесионерът има инвестиционна програма, която трябва да изпълни. До края на тази година трябва да бъдат инвестирани €4,1 млн. По моя груба оценка направените инвестиции са не повече от €200 000 – една тоалетна и пет дивана. При положение, че до края на октомври трябваше да са направени €1 млн. Аз дълбоко се съмнявам, че планираният размер на инвестиции ще бъде направен. Представиха генерален план за развитието на летището, който го върнах с множество забележки, защото не е направен професионално“, казва Алексиев.