Qatar отлага получаването на нови самолети до 10 години

149 прочитания
Qatar Airways обяви, че няма да получава нови самолети през следващите две години, а вече договорените доставки ще бъдат отложени с до 10 години.

Изявлението направи в Доха главният изпълнителен директор на авиокомпанията Акбар ал-Бакер пред Sky News и добави, че вече е информирал Боинг и Еърбъс за решението и е постигната договореност за отлагането на доставките на всички самолети от двата производителя за тази и следващата година с между 8 и 10 години.

Qatar остана една от малкото авиокомпании, които продължиха да летят и по време на пандемията, превозвайки над 1.8 милиона пътници през април и май и репатрирайки още над 180 000 от март до май. Така авиокомпанията се превърна в най-големия превозвач в света, както на пътници, така и на карго през този период.

Qatar Airways вече обяви, че ще прекрати полетите със суперджъмбото А380-800 и ще извади всичките си самолети от този тип от флота по-рано от предвиденото, заради корона-кризата

Qatar Airways вече обяви, че прекратява полетите със суперджъмбото А380-800 и ще извади всичките си самолети от този тип от флота по-рано от предвиденото, заради корона-кризата

Какво означава това за флота и производителите

Към момента Qatar Airways имат да получават следните поръчани самолети от двата големи производителя:

Airbus

  • 12 броя А350-100
  • 50 броя А321neo

Boeing

  • 10 броя B777-8
  • 50 броя B777-9
  • 5 броя товарни B777F
  • 23 броя B787-9
  • 30 броя B737 MAX

Разбира се, решението ще предизвика главоболия и за двата производителя, но повече за Боинг, където Qatar е втори по брой поръчки за новия Боинг 777-Х с 60 самолета, след Emirates с поръчани 150 машини от типа.

Qatar обяви, че отказва и всички поръчани 30 Боинг 737 МАХ, тъй като вече няма нужда от тези самолети. Част от машините бяха предназначени за субсидираната от Qatar италианска авиокомпания Air Italy, която се саморазпусна в началото на годината.

Qatar Airways, която е част от алианса One World, е сред най-големите клиенти на А350 с над 50 поръчани самолета от типа

Qatar Airways, която е част от алианса One World, е сред най-големите клиенти на А350 с над 50 поръчани самолета от типа

Ал-Бакер отправи и остро предупреждение към Еърбъс и Боинг, като обяви, че „ако двата производителя не се съобразяват с нашите нужди, ще трябва да преразгледаме отношенията си и с двете компании.“

Тази враждебна позиция на Ал-Бакер, който е един от най-влиятелните шефове в индустрията показва, че авиокомпаниите имат нужда да следват собствените си стратегии съобразно бизнес интересите си, независимо какво мислят за това от Боинг и Еърбъс.

Защо се стигна до тук

Към момента Qatar Airways изпълнява едва 35% от редовното си разписание, като по някои линии затовареността е 30-40%, докато по други достига 90-95%. Авиокомпанията обяви, че ще трябва да съкрати близо 9000 работни места от общо 46 000 служители, което е около една пета от персонала.

Превозвачът се надява да възобнови до 75% от разписанието до края на юли и да нормализира операциите до края на септември. Въпреки това Ал-Бакер очаква намаленото търсене да се задържи поне до средата на следващата година, което е основен аргумент за тежките решения от последните дни.

 

Свързани теми

Предишна публикация
Iberia се разделя с A340-600
Следваща публикация
El Al удължава спирането на полетите до 31 юли
149 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Swissport закрива 4000 работни места

Швейцарската Swissport, най-голямата компания за наземно обслужване в света смята да закрие половината си работни…

Jeju Air си поръча 40 737 MAX

Най-голямата лоукост авиокомпания в Южна Корея направи твърда поръчка за 40 боинга 737 MAX с…
Меню