Изключителната история на новия Boeing 787 на Air France и пилотския синдикат SNPL, който не му позволява да лети.
Как започна всичко?
Delivery: Air France has taken delivery of a brand new Boeing 787-9 Dreamliner
F-HRBF arrived in Paris this morning pic.twitter.com/D10TawgNQv
— International Flight News (@FlightIntl) April 8, 2018
На 7 април делегация от мениджъри на Air France заминава за Сиатъл, за да получи шестия Dreamliner за авиокомпанията, F-HRBF, с каталожна цена от 250 милиона долара, който оттогава стои неподвижно на тармака на летище Роаси-Шарл де Гол в Париж. Защото националният синдикат на пилотите има условия.
Air France : un syndicat de pilotes bloque un 787 sur le tarmac https://t.co/KrPi7yvn2q — FRANCE TENDANCE™ (@francetendance) May 2, 2018
През лятото на 2016 ръководството на Air France и SNPL подписва споразумение, с който инструкторите за Boeing 777 да имат право да работят като инструктори и за Boeing 787. Когато пилотите сменят самолета, инструкторите трябва да ги обучават – първо на симулатор, след това в реална ситуация и придружават командирите на полет и вторите пилоти в първите им 8 часа.
До този момент авиокомпанията има около стотина обучени пилоти, но техният брой не стига за новия 787. Споразуменията от 2016 със синдикатите изтекоха на 30 април и мениджмънтът поиска SNPL да ги преподпише. Но срещна отказ.
Право на вето
Пилотският синдикат SNPL сега поставя три нови условия: спазване на условията на друго споразумение, наречено Trust Together, протокол за инструкторите, но и промяна в квалификационната комисия, която проучва 13000 Air Safety доклада, които пилотите пишат всяка година и в която синдикатът няма решаващ глас.
Квалификационната комисия е много полезна, защото позволява да се проучват нередностите, срещнати на земята и по време на полет и корекция на евентуални процедури, които биха могли да създадат проблем. Тези декларации са придружени от ангажимент за ненаказание, ако грешката е допусната от пилот, освен ако бъде обявена за неприемлива. Такъв е случаят, ако нарочно не е спазена дадена процедура. Подобни случаи са рядкост – 1-2 годишно, разказва неназован инструктор пред Фигаро.
Засега ръководството на Air France може единствено да преценява коя грешка е приемлива и коя – не. Пилотският синдикат иска да има право на вето върху това решение и има намерение на отстоява намеренията си. Затова и новият 787 седи на тармака.
F-HRBF certification de navigabilité en cours, son grand frère F-GSPE qui fait un petit break à la maintenance #AirFrance #avgeek #boeing @AFIKLMEM @ParisAeroport #cdg pic.twitter.com/zLQnrrlCQ5
— Nicolas (@nigrisard) April 8, 2018
снимки: Air France