Полетя първият A330neo. Защо това не е big deal.

70 прочитания

Първият А330neo отлепи колесници от земята сутринта на 19 октомври пред очите на служителите на Airbus, специално поканени гости и медии. Airbus го наричат „прототип“, но реално самолетът не е съвсем такъв. Дори серийният му номер не е 001, а направо 1795 – броят на произведените до момента представители на фамилията А330/340.

Полетът беше изпълнен по план и без закъснения, каквито за разнообразие почти нямаше и в цялата програма до момента, но за това си има лесно обяснение, на което ще се спрем малко по-нататък. Първият А330neo излетя от летище Бланяк край Тулуза, пилотиран от капитаните Тиери Бурж и Томас Вилхелм – едни от най-опитните експериментални тест-пилоти на компанията, и Ален Пурше, тестов борден инженер. В екипажа влизат още четирима техници, които имаха задача да следят терминалите с техническите данни на полета, които след това ще анализират съвместно с инженерите на земята.

Dassault Falcon 20 в ролята на самолет-преследвач за заснемане на въздушни кадри

Dassault Falcon 20 в ролята на самолет-преследвач за заснемане на въздушни кадри

Фокус на първия полет както обикновено са характеристиките на управлението на самолета и полетната рамка, която в последствие ще залегне в основата на цялостното софтуерно програмиране на FMC /Flight Management Computers/. Всички данни от терминалите на борда се предават и в реално време, благодарение на свръхбърза мрежова система за телеметрия.

В края на полета, пилотите отбелязаха, че самолетът се представил точно според очакванията им и няма никакви значими отклонения от инженерното планиране. Президентът на Airbus Commercial Aircraft Фабрис Брежие пък побърза да изтъкне, че програмата А330neo е „забележителен крайъгълен камък по пътя на постоянни иновации, по който върви компанията“.

Доколко иновативен обаче е новият самолет?

А330neo стъпва твърдо на платформата на оригиналния А330, постъпил на служба в началото на 90-те години на миналия век. Neo-то се води подобрена версия. И е такава – като се имат предвид напълно новите, много по-тихи и умерено по-икономични двигатели Trent-7000 от Ролс-Ройс, концептуално новата пътническа кабина, внедряваща линията Airspace by Airbus с по-големи кутии за багаж, LED осветление, подобрени платформи за развлечение на борда и ъпгрейднати тоалетни. Далеч по-малко обаче, са новостите в конструктивно отношение. Самолетът запазва философията на конструкцията си от пъървоначалната версия, технологията на обшиване се запазва, както и философията на разпределяне на масата и баланса. Иновативен е подходът с новото крило, което е напълно взаимствано от концептуално новия модел А350, както и кокпита, който също много наподобява на конкурентът на Дриймлайнър. С това обаче, иновациите се изчерпват.

Това не означава, че А330neo е по-лош или по-нисък клас продукт. Той просто не интегрира революционни решения и иновативни подходи и технологии, както например Боинг-787 Дриймлайнър. Но, затова и програмата се изпълнява точно по-график, а консорциумът залага на сигурно. Картата на Еърбъс в случая е печеливша, защото редица авиокомпании заложиха именно на А330 в периода, когато доставките на 787 се забавиха с близо 6 години. Много от тях свикнаха с надеждната машина и сравнително улеснената й поддръжка, добрата икономическа възвращаемост и позитивния прием от пътниците. Сега точно  те ще бъдат и ключовите клиенти на Еърбъс за ъпгрейдната версия… и никак не са малко.

Това е, като да заложиш на предпоследния модел кола, но възможно най-подобрената и фейслифтната версия. Платформата й е улегнала, работи надеждно, а същевременно внедрява най-добрите технологии от бъдещето, които също са се устоновили и доказали производителността си на пазара.

Първоначалната версия се казва А330-900 и ще трябва да натрупа 1600 тестови часа, преди да получи сертификатите си за летателна годност. Вече в производство е и по-малката версия, А330-800, която ще се възползва от напредъка на големия брат и ще има по-съкратена тестова програма от само 300 часа. Постъпването им на работа в авиокомпаниите се очаква съответно през 2018 и 2019, като до момента са направени общо 212 поръчки, от които най-големи са за Air Asia с варианта -900 и Hawaiian Airlines за варианта -800.

Добра работа, Airbus. Сега очакваме с нетърпение правилни решения за бъдещето на А380.

[foogallery id=“811″]

снимки: Airbus

Свързани теми

Предишна публикация
Сбогом, Air Berlin!
Следваща публикация
Airbus става партньор на Bombardier в програмата CSeries
70 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню