Втора катастрофа със 737 MAX. Този път Ethiopian

Ethiopian_Airlines_ET-AVJ_takeoff_from_TLV_(46461974574)

Втори Boeing 737 MAX 8 катастрофира в рамките на по-малко от 4 месеца, този път в Етиопия. Самолетът е на националния превозвач и най-голямата авиокомпания в Африка – Ethiopian Airlines, която е сред авиокомпаниите с едни от най-модерните флоти в света. Освен 737 МАХ, тя притежава Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 и Boeing 777.

Самолетът е изпълнявал полет ЕТ302 от столицата Адис Абеба до Найроби, Кения – един от най-натоварените маршрути на авиокомпанията, със 149 пътници и 8 души екипаж на борда. По информация от различни източници на борда е имало пътници от 30 националности, сред които 32 кенийци, 18 канадци, 8 американци, 7 британци, 4 граждани на Словакия и още други държави.

_105965803_ethiopian_airliner_crashv3_640-nc

Катастрофата е регистрирана в 8:44ч сутринта местно време, само 6 минути след излитането на самолета, който е практически нов – произведен и доставен преди едва 4 месеца.

2019-03-10T123252Z_784088770_RC1BC746CC70_RTRMADP_3_ETHIOPIA-AIRPLANE

Причината на инцидента все още не е ясна и се разследва от компетентните органи в Етиопия, от американската служба за безопасност на транспорта NTSB, от представители на производителя Boeing и от представители на Европейската агенция за авиационна безопасност EASA. Знае се само, че пилотите са съобщили за проблеми и са поискали връщане на летището в Адис Абеба малко преди прекъсване на връзката с машината.

Друг самолет от същия модел катастрофира преди по-малко от 5 месеца в Индонезия на авиокомпанията Lion Air със 190 души на борда. Причината за инцидента тогава се оказа нова функция на автоматичните софтуерни системи на борда, свързана със сензорите за ъгъл на атака и погрешни интерпретации на показанията на системата и съответните действия на пилотите, поради недостатъчна информация от производителя и липса на адекватна подготовка на екипажите. И този инцидент все още се разследва.

Какво знаем до момента? (последно обновяване 10 март 21:30)

Главният изпълнителен директор на Ethiopian Airlines Теволде Гебремариам обяви, че не се изключва нито една версия за причините за инцидента. Той се позова на започналото разследване и отказа повече коментари за потенциалните причини и водещите версии.

Ethiopian разпространи тази снимка на CEO-то на компанията на мястото на инцидента

Ethiopian разпространи тази снимка на CEO-то на компанията на мястото на инцидента

Очевидци на инцидента споделят пред ВВС, Ройтерс и местните медии, че са чули и видели огромна експлозия и последващ пожар на мястото. На снимките се вижда и огромен кратер в резултат от сблъсъка със земята. Самолетът е паднал край предградието Бишофту на около 60 км югоизточно от столицата.

Профилът на полета не показва видимо необичайно поведение преди катастрофата, както в случая с Lion Air

Профилът на полета не показва видимо необичайно поведение преди катастрофата, както в случая с Lion Air

Самолетът е доставен на авиокомпанията на 15 ноември 2018 и е преминал първият си сериозен преглед на 4 февруари 2019 без никакви забележки.

Кои са жертвите?

32 кенийци, 18 канадци, девет етиопци, по осем граждани на Италия, САЩ и Китай, по седем от Великобритания и Франция, шест от Египет, пет от холандия, по четири от Египет и Словакия. Словашкия депутат Антон Хрнко потвърди във Фейсбук, че сред загиналите са били неговата съпруга и двете им деца.

На борда е имало още по трима души от Австрия, Швеция и Русия, двама от Мароко, Испания, Полша и Израел и по един от Белгия, Индонезия, Сомалия, Норвегия, Сърбия, Того, Мозамбик, Руанда, Судан, Уганда и Йемен.

Четирима души са били с паспорти на Обединените Нации, които вероятно са пътували за среща на ООН по околната среда в Найроби.

Единият пилот е Старши Капитан Яред Гетачу, награждаван за представянето си и с над 8000 летателни часа. Вторият пилот Ахмед Нур Махмод е имал над 200 летателни часа.

За самолета

Боинг 737 МАХ 8 оперира едва от 2016 година, а в Ethiopian от юли 2018. Има двигатели CFM Leap 1B и капацитет до 210 пътнически места.

След предишната катастрофа с този модел много пилоти от световния флот на този модел се оплакаха, че срещали трудности с нова автоматична софтуерна система на борда за предотвратяване на срив при пределен ъгъл на атака. Автоматичната система насочва носа на самолета надолу независимо от усилията на пилотите да коригират това поведение. Това е сред водещите версии за катастрофата с Lion Air.

За момента няма индикации, доказващи, че етиопският самолет е изпаднал в подобна ситуация.

737 MAX серията на Boeing е най-продавания модел на американския гигант за всички времена

737 MAX серията на Boeing е най-продавания модел на американския гигант за всички времена

За авиокомпанията

Ethiopian e сред най-уважаваните превозвачи в Африка – континент, известен с лоша репутация за безопасността сред повечето авиокомпании. Етиопската държавна, национална авиокомпания има над 50 самолета със средна възраст едва 7.2 години и един от най-модерните флоти в Африка.

Компанията е одитирана от IATA и спазва най-високи нива на безопасност, въпреки че през 2010 година при друг инцидент с неин самолет след излитане от Бейрут загинаха 90 души.

Най-тежкият инцидент за авиокомпанията е през 1996 година при отвличане на самолет от Адис Абеба за Найроби. Тогава загиват 126 от 175 души на борда, след като единият двигател отказва в резултат на свършило гориво и самолетът се приводнява в коралов риф в Индийския океан. Видео от инцидента…

снимки: Ethiopian, Wikimedia

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.