Starliner не се скачи с орбиталната станция

Boeing CST-100 Starliner. Графика: Boeing

Корабът на Boeing Starliner стартира на изпитателен полет до Международната орбитална станция на 20 декември.

Ракетата Atlas излетя от Кейп Канаверал във Флорида на 20 декември с новата капсула, която трябва да транспортира астронавти на НАСА в орбита от 2020г. На борда за 8-дневна мисия са само манекенът Роси и плюшената играчка Снупи.

„Екипите ни научиха уроците от Mercury, Gemini, Appollo и програмата на совалките и използваха опита на австронавта, който  командваше Атлантис на последната й мисия”, написа Boeing на сайта си.

08:30, 21 декември 2019:

В хода на мисията обаче Boeing се отказа от плановете за скачване на капсулата CST-100 StarLiner с орбиталната станция по време на тестовия полет.

 

Системата за управление на мисията на борда се оказа, че работи по грешно време, заради което StarLiner оперира все едно е на погрешна орбита, каза Джим Чилтън, старши вицепрезидент на Boeing пред пресата. Корекцията на орбитата не се случи по график. Капсулата се отдели 15 минути след старта, но двигателите на капсулата не се включиха. Boeing и NASA решават дали кацането може да бъде засегнато от проблемите с таймера на борда. Автоматизираният StarLiner ще позволи на екипажите да поемат ръчен контрол над полета при такива ситуации. През 2014 НАСА възложи на SpaceX и Boeing поръчки за общо 6,8 милиарда щатски долара за транспорт на американски астронавти до Международната орбитална станция. Оттогава и двете компании закъсняват с програмата с над 2г. Сега Boeing ще трябва да направи втори тестов полет без екипаж на борда. Грешката в петък бе открита само месец след като главният инспектор на НАСА представи доклад, че агенцията е платила на Боинг още 287 милиона долара за Старлайнър, за да коригира бъдещите графици на изстрелване заради закъснението.

Кацането на Starliner след пъривя тестов полет. Снимка: Boeing

Кацането на Starliner след пъривя тестов полет. Снимка: Boeing

Допълнение: 23 януари Капсулата Starliner се върна на Земята с точно кацане в пустинята на Ню Мексико два дни след като не успя да излезе на орбитата, нужна да скачване с Международната орбитална станция, обявиха с облекчение производителят й Boeing и NASA.

Кацането на Starliner след пъривя тестов полет. Снимка: Boeing

Кацането на Starliner след пъривя тестов полет. Снимка: Boeing

Кацането на Starliner след пъривя тестов полет. Снимка: Boeing

Кацането на Starliner след пъривя тестов полет. Снимка: Boeing

„Днес не би могло да стане по-добре, каза Джим Чилтън, директор на космическата програма на Боинг пред репортери в неделя. Чилтън каза още, че ще са нужни седмици да се анализират данните от мисията, преди да се продължи с плановете за изпращане на екипаж с нея.  

Boeing Starliner. Снимка: NASA

Boeing Starliner. Снимка: NASA

Ракетата Atlas 5 на United Launch Alliance е изстрелвала досега стратегически американски сателити в междупланетарна орбита и ще бъде използвана и за първите екипажи. Ракетата е специално модифицирана за Boeing CST-100 Starliner и това е първият й полет. Носи капсулата чрез адаптер, има два двигателя Aerojet Rocketdyne RL10A-4-2 с 22600 lbs /10651 килонютона/ тяга. 60-метровата ракета, тежаща 590 тона се използва от 2002г и стартовата й цена е 109 милиона долара.

Boeing създаде Starliner като първата американска орбитална капсула за многократна употреба /до 10 мисии/, способна да излита и каца от сушата, вместо да пада в океана. Снабдена е с система с парашути и ербег и ще предвижда да се приземява на една от петте площадки в Западните щати. Това трябва да позволи по-бърз достъп до екипажа и товара и по-ефективен график на експлоатацията й.

Кацането на Starliner след пъривя тестов полет. Снимка: Boeing

Кацането на Starliner след пъривя тестов полет. Снимка: Boeing

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

x Close

Последвайте ни във Facebook