Франция прие нови правила, които позволяват на властите да налагат административни глоби до 20 000 евро и многогодишни забрани за качване на борда на пътници, проявяващи опасно или деструктивно поведение на борда на самолет. Мерките влязоха в сила на 8 ноември съгласно Декрет 2025‑1063 и се смятат за едни от най‑строгите в Европа по отношение на инциденти с подобни нарушители.
Министърът на гражданската авиация може да наложи санкции до 10 000 евро при първо нарушение, като сумата се удвоява при повторни прояви. Законодателството се прилага за всякакво поведение против правилата на борда на самолети, опериращи във френското въздушно пространство или под френски флаг, включително отказ да се следват инструкции на екипажа, пречене на служебните задължения на кабинния персонал или използване на забранени електронни устройства по време на критични фази на полета. В по‑сериозни случаи може да бъде наложена забрана за качване на борда до четири години.

Франция ще създаде централен регистър, управляван от Генералната дирекция по гражданска авиация, в който авиокомпаниите ще подават доклади за пътници с „вредно поведение“. Превозвачите ще могат да проверяват системата, за да установят дали дадено лице е временно лишено от право на пътуване. В следващите години този подход може да се автоматизира, според достъпността до базите данни.
„Безопасността на пътниците и екипажа е наш абсолютен приоритет. Разрушителното поведение на борда е недопустимо. То застрашава сигурността на полета и компрометира условията на работа на екипажите. Новата регулаторна рамка изпраща ясно послание: подобно поведение няма да бъде толерирано и ще бъде санкционирано ефективно“, заяви министърът на транспорта Филип Табаро.
Правилото важи и за отвъдморските територии — Нова Каледония, Френска Полинезия и островите Уолис и Футуна.
Мерките идват на фона на нарастваща тревога в авиационния сектор за честотата и тежестта на инцидентите с буйни пътници. Последните данни на IATA показват увеличение на докладваните случаи: през 2024 г. е имало един инцидент на всеки 395 полета, спрямо един на всеки 405 полета през 2023 г. Най‑честата причина е неспазване на инструкциите на екипажа, но се увеличават и докладите за словесни и физически нападения.
A Spirit Airlines flight departing from Nashville was delayed when a disruptive passenger identified as Yaren argued with staff and refused to follow instructions. Police boarded the plane and forcibly removed her before takeoff. pic.twitter.com/Gzw1z6ZFIJ
— aka (@akafaceUS) November 19, 2025
Подобни мерки вече са въведени и в други държави. САЩ прилагат политика на „нулева толерантност“ от 2021 г., позволяваща на FAA да налага граждански санкции над 35 000 долара и да предава най‑тежките случаи за наказателно преследване. Австралия наскоро задължи нарушител да плати 8 630 австралийски долара за разходите за гориво, след принудително отклоняване на полет. В Европа – Ирландия и Нидерландия засилиха присъствието на полиция по летищата и ускориха процесите за разглеждане на подобни инциденти.
Ирландската авиационна администрация подписа декларация за борба с нарушителите като част от кампанията #NotOnMyFlight. Миналата седмица Ryanair приветства решение на съда в Дъблин да осъди пътник, който е нападнал друг на борда на полет FR7122 от Дъблин до Тенерифе през септември 2022 г. Нарушителят призна вина и получи условна присъда от три месеца.
Според Ryanair това е само един от многото примери за последствията, които нарушителите могат да очакват — включително забрани за пътуване и глоби за сваляне от борда. Авиокомпанията се надява, че подобни присъди ще имат възпиращ бъдещи прояви и ще осигурят спокойна среда за пътници и екипажи.







