Wings of Change Europe (WOCE), е водещо събитие за авиационната индустрия в Европа, организирано от Международната Организация за Въздушен Транспорт (IATA) от 2018 г. Всяка година авиационни лидери, регулатори и експерти от цяла Европа се събират, за да обсъдят най-важните въпроси и възможности пред въздушния транспорт. Те заедно определят бъдещите действия за подкрепа на въздушния транспорт като двигател на икономическото и социалното развитие на континента. Тази година в Брюксел участват над 300 лидери и десижънмейкъри от индустрията, които ще координират бъдещите стъпки за развитието на сектора.
Конференцията беше открита днес, 18 ноември и ще се проведе в рамките на два дни.
Участници
На събитието ще присъстват повече от 300 лидери и ключови фигури от авиационната индустрия, сред които:
- Висши мениджъри на авиокомпании и летища от цяла Европа – домакинът Brussels Airlines, Air Baltic, Air Serbia, IAG – International Airlines Group и други.
- Представители на европейски и национални регулаторни органи – президентът на IATA Уили Уолш и европейските комисари по транспорт и мобилност
- Експерти по авиационна политика и устойчиво развитие
- Членове на Европейския парламент, сред които и българският евродепутат Андрей Новаков, който ще представи последните новини по темата за правата на пътниците и съответните регулации.

Представители на българската авиационна индустрия не са заявили желание за участие, като единственият представител на България в конференцията, е бившият представител на IATA за страната и региона, Йордан Карамалаков.
WOCE 2025 ще се фокусира основно върху необходимостта от подобряване на екологичната и финансовата устойчивост на авиацията и преодоляване на настоящите предизвикателства, както и изпълването на тези теми със съдържание.
Сред основните теми са околната среда, инфраструктурата и капацитетът, както и преживяването на пътниците с акцент върху защитата на техните права и осигуряване на равен достъп за всички.
По думите на Йордан Карамалаков:
Изключително важно е в тези дискусии да се обърне внимание на спецификите на страните от Източна Европа, тъй като тяхната роля е ключова за свързан и устойчив регион. На първо място това е наличието на устойчиви авиационни горива (SAFs), тъй като в региона няма местно производство на такива горива. Мандатите, въведени от Европейската комисия за използване на 3% SAFs през следващата година и 70% през 2050 г., са много предизвикателни за малките авиокомпании. В момента цената на SAFs е минимум три пъти по-висока от тази на керосина. Всяко добавяне на SAFs означава допълнителни разходи за авиокомпаниите и влияние върху цените на билетите. За пазари като България, където обществото е много чувствително към цените, това може да лиши много хора от възможността да летят. Това ще бъде ясно заявено в Брюксел и трябва да бъде чуто от европейските регулатори.
Дългоочакваната реформа на остарелия Регламент 261/2004, вместо да се превърне в комплексна и решителна мярка, сега оставя както пътниците, така и авиокомпаниите неудовлетворени и създава разрив между Съвета и Парламента. Необходим е по-балансиран подход при изчисляването на компенсациите за пътниците, правилата за багаж на борда и процедурите за пътници със специални нужди. Българският евродепутат Андрей Новаков ще представи на делегатите на WOCE последната актуализация на тези правила и какво ще означават те за авиационната индустрия от една страна и за нейните клиенти – пътниците, от друга.







