Авиошоу Дубай 2025 – Ден 1. Силно завръщане на Боинг

48 прочитания

Първият ден на авиосалона в Дубай (Dubai Airshow) 2025, е вече в историята с нови големи поръчки на самолети, впечатляващи демонстрации и стратегически новини от Emirates, Boeing и редица регионални превозвачи. Откриването зададе тона за седмица, изпълнена със сделки, иновации и сверяване на часовниците за глобалната авиационна индустрия.

Изложението бе открито с посещение на лидера на Обединените Арабски Емирства, Негово Височество шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум, който подчерта амбицията на ОАЕ да позиционират Дубай, като глобален център за авиационната и отбранителната индустрии. Делегациите обиколиха изложбените зали, където са представени ново поколение самолети, авангардни системи за развитие на аерокосмическата индустрия и устойчивите технологии за нейното бъдеще.

Откриването на авиосалона в Дубай по традиция с А380

Сред сделките в гражданската авиация от първия ден, домакинът Emirates привлече вниманието с мащабна поръчка за още 65 самолета Boeing 777‑9 от програмата 777X. Авиокомпанията призова Boeing да проучи и удължен вариант 777‑10 за оптимизация на натоварени маршрути, като потенциален наследник на 747-8 и Еърбъс А380. В небето над Дубай Emirates демонстрира рядка формация с трите си основни пътнически типа, включително Еърбъс A350, символично показвайки стратегията си за разширяване на флота. Превозвачът обяви и подобрения в бордното обслужване, сред които въвеждането на достъп до високоскоростен интернет чрез Старлинк, който ще започне да предлага поетапно в целия си флот, считано от днешния ден.

Сред производителите Boeing отбеляза силно завръщане, след по-слабите си участия на последните издания на авиосалоните в Париж и Фарнбъро. Още в първия ден от авиошоуто в Дубай бяха обявени няколко сделки:

  • Air Senegal подписа писмо за намерение за до 15 Boeing 737 MAX 8 (9 твърди + 6 опции).
  • Ethiopian Airlines упражни опции за 11 допълнителни 737 MAX 8, добавяйки към флота си от 28 самолета.

Тези сделки показват нова динамика за Boeing в Африка и усилията му да възстанови доверието в програмата MAX, което беше съществено разклатено след катастрофите в Индонезия и Етиопия и проблемите с качеството на производството на моделите от последната серия 737.

Регионални превозвачи като flydubai и Jazeera Airways също обявиха планове за разширяване на флота и мрежата, отразявайки силното търсене на теснофюзелажни самолети в региона. Двата превозвача все още не са обявили намеренията си за поръчки на конкретни типове самолети, но анализаторите смятат, че такива ще бъдат отправени и към двата основни световни производителя Боинг и Еърбъс.

Боинг участва в летателните демонстрации с един от петте прототипа на новия 777-9

Embraer също постигна успехи в първия ден на авиосалона:

  • Helvetic Airways (Швейцария) поръча твърдо 3 E195‑E2 и осигури права за покупка на още 5, което може да увеличи флота им до 20 самолета.
  • Air Côte d’Ivoire (Кот д’Ивоар) поръча твърдо 4 E175 и осигури права за покупка на още 8, за укрепване на регионалната си мрежа.

Airbus, като че ли остана в сянката на успехите на главния си конкурент в Дубай, но все пак обяви нови сделки, включително:

  • Air Arabia подписа за 100 самолета от семейството A320neo, най-голямата поръчка на нискоразходен превозвач в региона.
  • Допълнителни клиенти потвърдиха поръчки за A321XLR, насочени към разширяване на теснофюзелажните операции с далечен обсег, сред които и националният превозвач на ОАЕ – Etihad..
Еърбъс А321XLR на Etihad Airways

Извън търговската авиация, изложението включи демонстрации на отбранителни и космически технологии. В Зоната на Вдъхновението (Inspiration Zone) бяха представени програми за млади таланти и иновации, подчертавайки ролята на събитието като платформа за бъдещето на авиацията.

Във форумната част на изложението силното търсене на широкофюзелажни самолети в Близкия изток и глобалните предизвикателства във веригата за доставки, определиха голяма част от дискусиите. Устойчивостта също бе във фокус, като производителите акцентираха върху напредъка към по-зелени решения.

Водещите иновации на авиосалона в Дубай 2025 включват устойчиви технологии за наземно обслужване, нови автономни системи и оръжия, концепции за електрически и водородни самолети, както и новоразработвани космически решения.

Една от новостите, които са включени в програмата за първи път е т.нар. „Sustainability Showcase“ – демонстрация как пълно обслужване на самолет може да бъде извършено с нулеви или ниски емисии. Включва електрическо наземно оборудване, биогорива и дигитални системи за оптимизация. Инициативата е съвместна между Dubai Airports, dnata и flydubai.

Свързани теми

Dubai AirshowАвиошоу Дубайпоръчки на нови самолетиДубайEmirates
Предишна публикация
Турски военнотранспортен Локхийд С-130 Херкулес катастрофира в Грузия
48 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Emirates иска да погълне Etihad

Emirates се оглежда за възможности да погълне най-близкия си конкурент, Etihad Airways от Абу Даби,…
keyboard_arrow_up