Канада преосмисля програмата за изтребители F-35A и разглежда придобиването на Gripen плюс индустриално сътрудничество

75 прочитания

Правителството на премиера Марк Карни отново постави под въпрос дълго отлаганата програма за изтребители F-35A за Канада, като обмисля дали да продължи с планираните 88 самолета от Lockheed Martin или да диверсифицира и да избере смесен флот, включващ SAAB Gripen E.

Либералното правителство в Канада обяви през март 2025 г., че ще преразгледа покупката, посочвайки нарасналото търговско и дипломатическо напрежение със Съединените щати. Този ход дойде в началото на предизборната кампания в страната. След преизбирането си, Карни лобира за по-голяма „диверсификация“ в отбранителните и промишлените партньорства на Отава. Тази позиция бе утвърдена с нова рамка за отбранително и търговско сътрудничество, подписана с Европейския съюз през юни 2025 г.

Решение все още няма

Сагата около F-35 в Канада датира от юли 2010 г., когато тогавашното консервативно правителство на Стивън Харпър обяви планове за закупуване на 65 F-35A за 9 милиарда канадски долара (ок. $6,5 млрд.), като аргументира решението с необходимостта за национална отбрана и суверенитет в Арктика. Решението бързо предизвика противоречия. По време на изборите през 2015 г. лидерът на либералите Джъстин Трюдо обеща да отмени директната сделка, обвинявайки консерваторите, че са заобиколили конкуренцията и са се ангажирали с „ненужен и скъп изтребител“. След идването си на власт правителството на Трюдо потвърди, че ще търси алтернативи.

Това обещание доведе до старта на Future Fighter Capability Project (FFCP) през 2017 г. — открита конкурсна процедура за замяна на CF-18. В първоначалния етап участваха няколко производителя, включително Boeing с F/A-18 Super Hornet, Dassault Aviation с Rafale и Airbus с Eurofighter Typhoon.

SAAB Gripen E е най-модерния вариант на шведския многоцелеви изтребител от поколение 4.5 и със сходни или превъзхождащи способности от аналога му F-16V

Dassault се оттегли през 2018 г., позовавайки се на проблеми със съвместимостта и сигурността, свързани с участието на Канада в разузнавателния алианс Five Eyes, а Airbus последва през 2019 г., аргументирайки, че условията на конкурса са в полза на Lockheed Martin. През 2021 г. офертата на Boeing за Super Hornet също бе дисквалифицирана по неразкрити причини.

През 2022 г. Министерството на отбраната избра F-35A пред JAS 39 Gripen E/F на SAAB, а Отава официално уведоми за първоначална поръчка от 16 самолета през януари 2023 г. Останалите единици от планираните 88 машини обаче все още не са потвърдени.

Първоначално се очакваше окончателното решение до края на лятото, но кабинетът на Карни не обяви резултат. Въпреки че Кралските канадски ВВС (RCAF) остават твърдо за F-35, ключови членове на кабинета, включително министърът на индустрията Мелани Жоли, изразиха притеснения относно икономическото равновесие на договора.

Канада е сред основоположниците на програмата F-35

Военните призовават за спешност

По време на наскорошно парламентарно изслушване заместник-министърът на отбраната Стефани Бек защити придобиването на F-35, като аргументира, че възможностите на пето поколение са необходими за запазване на паритета с противниците. Командирът на RCAF генерал Джейми Спайзър-Бланше също предупреди, че както Русия, така и Китай разполагат с напреднали бойни самолети и високоскоростни ракетни системи, и подчерта спешността от преход към нов флот изтребители.

Нарастващ икономически натиск

Въпреки военната подкрепа, растящите разходи за F-35 остават спорни. Доклад от 2024 г. на Счетоводната палата на Канада (OAG) изчисли, че общата цена на придобиването е нараснала с най-малко 46% от 2022 г., достигайки 27,7 милиарда канадски долара (ок. $20 млрд.). Жоли е оказала натиск върху Lockheed Martin да предостави допълнителни индустриални ползи, в противен случай поръчката може да бъде намалена.

„Отава може да получи допълнителни ангажименти от Lockheed Martin в замяна на запазване на договора за 88 изтребителя“, заяви Жоли в интервю на 12 октомври 2025 г. „В противен случай правителството може да закупи по‑малко F-35 и да ги допълни с Gripen E, сглобявани в Канада.“

Тя добави, че приоритет е гарантирането средствата от данъкоплатците „да намаляват зависимостта от САЩ и да създават работни места в Канада.“

Дебат за смесен флот

Предложението за разделяне на поръчката между F-35 и Gripen среща силен отпор от страна на отбранителните чиновници. Според проучване, цитирано от Reuters през август 2025 г., военните предупреждават, че поддържането на два различни флота би било „неефективно от оперативна гледна точка.“ Жоли отхвърли тази позиция, посочвайки, че „всички страни от G7 имат смесен флот“ и Канада би трябвало да следва подобен модел.

„Целта ми е да получим повече индустриална стойност от Lockheed Martin, като същевременно продължим разговорите със Saab“, заключи Жоли.

Канада и Швеция подписаха споразумение за сътрудничество в областта на аерокосмическата индустрия и отбраната през август 2025 г., като Отава и Стокхолм обещаха съвместни изследвания, технологично развитие и промишлено сътрудничество. Споразумението поставя акцент върху сигурността в Арктика, като споделен приоритет на фона на нарастващата руска активност и преструктурирането на алиансите в Северните ширини.

Свързани теми

F-35военна авиацияКанадаGripenSAABLockheed Martin
Предишна публикация
Товарен Боинг 747 на турската авиокомпания AirACT катастрофира в Хонг Конг. Има жертви.
75 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

keyboard_arrow_up