Българската GullivAir търси разрешение за целогодишни полети до Ню Йорк за израелската Arkia

177 прочитания

Българската авиокомпания GullivAir, предоставяща самолети на мокър лизинг, е подала заявление за целогодишно разрешение за полети със своите два самолета Еърбъс А330-200 по линията Тел Авив – Ню Йорк, изпълнявани за израелския превозвач Arkia, съобщава Flight International.

Гъливеър е базирана в София, но отдава самолетите си под наем и оперира основно от пазари на трети страни.

Според подадените документи до американските регулатори, подновяването на полетите трябва да започне на 1 ноември и първоначално да продължи 12 месеца. В случай че Министерството на транспорта на САЩ не одобри пълната годишна програма, GullivAir е готов да приеме и шестмесечен лизинг. Авиокомпанията се надява да получи разрешението за изпълнение на полетите за Arkia „колкото е възможно по-бързо.“

GullivAir цитира документ за разрешение за полети до САЩ от април 2025 г., според който малтийското подразделение на друг чартърен превозвач, Hi Fly, е получило право да предоставя самолети Airbus A330-200 на Arkia чрез мокър лизинг.

„Разбирането на GullivAir е, че всички полети, извършвани от HiFly… ще допълват договореността между GullivAir и Arkia“, се казва в документа.

Българската авиокомпания пише също, че е оперирала ограничен брой полети по силата на „трета и четвърта свободи“ от Израел през последната година, като добавя, че работи активно за стартирането на редовни линии между България и САЩ. Междувременно обаче, Гъливеър твърди, че усилено ще преследва всички възможности за изпълнение на чартърни полети и полети на мокър лизинг по силата на трета и четвърта свободи.

Посрещането на „първия полет“ на Гъливеър по редовната линия София-Бургас със самолет ATR-72, която просъществува само няколко седмици през 2021 година

Авиофорум напомня, че именно Гъливеър е компанията, която правеше сериозни заявки за редовни полети между България и САЩ, които да се захранват и от регионални полети до Балканите, и дори от вътрешни такива до все още нелицензираното летище Русе. За целта превозвачът се оборудва с флот от три самолета Еърбъс А330-200 за дълги разстояния и три регионални турбовитлови ATR-72. Стартираха „редовни“ полети до Скопие и Тирана, които се провалиха в рамките на няколко месеца, а регионалните самолети бяха спрени от експлоатация и върнати на лизингодателя, заради неплатени вноски. Въпреки шумния пиар, полети между България и САЩ така е не са реализирани пет години по-късно.

В момента Гъливеър разполага с два самолета Еърбъс А330-200 – LZ-ONE и LZ-TWO, като и двата изпълняват редовни полети за Arkia от Тел Авив. Средната възраст на двата самолета е 21.2 години.

Вторият А330-200, с регистрация LZ-TWO, се присъедини към флота през февруари 2025. Преди това е летял за Air Caraibes, а е собственост на лизингодателя AerCap. Всъщност, това е четвъртия А330-200 във флота на Гъливеър. Самолетите, с регистрации LZ-AWY и LZ-AWZ, които бяха част от първоначалните три, бяха върнати на лизингодателя и в момента летят за малтийския чартърен оператор HiFly.

Ролята на мокрия лизинг (wet-leasing)

Мокрият лизинг играе ключова роля в предоставянето на гъвкавост на авиокомпаниите да отговарят на пазарните изисквания без необходимост от големи инвестиции в нови самолети. По този начин те могат ефективно да разширят капацитета си, използвайки наличните ресурси на наемащата авиокомпания. Българската авиокомпания предоставя самолетите си по така-наречената ACMI схема, а именно – самолет, екипаж, поддръжка и застраховка – докато наемащата авиокомпания се грижи за оперативната част на партньорство.

Регулаторен процес в САЩ

За да оперира в американското въздушно пространство, чуждестранен превозвач, като GullivAir, трябва да премине през одобрение от Департамента по транспорта на САЩ (DOT). Процесът включва оценка на финансовата стабилност на авиокомпанията, съответствието ѝ със стандартите за безопасност и оперативни изисквания, както и детайлите на представения бизнес план. DOT анализира поддържането на надеждност и сигурност чрез проверка на техническите досиета, квалификацията на екипажите и мерките за безопасност на самолетите. Регулаторите взимат предвид влиянието върху пазара – дали допускането на нов конкурент ще разшири избора за потребителите и как ще се отрази на цените.

Стриктният контрол гарантира, че само превозвачи със солидна оперативна поддръжка и планиране получават разрешение за полети до САЩ.

Свързани теми

полети между България и САЩГъливеърACMIлизинг на самолетибългарски авиокомпанииArkiaавиация в БългарияGullivAirAirbus A330
Предишна публикация
Боинг навлиза в последния етап на сертификация на 737-7 и 737-10
177 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

El Al най-после купува Arkia

Двете водещи авиокомпании в Израел са на път да се слеят, след като националният превозвач…

Beluga XL влезе в експлоатация

Най-големият самолет от семейството на Airbus, способен да превозва по 2 крила за A350XWB, вместо…

Airbus достави първия A330-800

Европейският самолетостроител Airbus достави първите два A330-800 на кувейтската авиокомпания Kuwait Airways. Това е станало…
keyboard_arrow_up