Швеция официално направи поръчка за военнотранспортния самолет Embraer C-390, ставайки шестата европейска държава, ангажирала се с транспортната машина.
Договорът за четири самолета на стойност 8 милиарда шведски крони (850 милиона долара), бе подписан на церемония в Упсала, Швеция, на 6 октомври, като така скандинавската страна се присъедини към Австрия и Нидерландия в тристранно партньорство, фокусирано върху съвместни поръчки и оперативна съвместимост за модела С-390, който носи кодовото име „Милениум“.
Заедно трите страни добавиха седем опции за закупуване, което дава възможност на повече европейски държави да се присъединят към тяхната съвместна програма. Embraer отбелязва, че седемте опции „отразяват нарастващия европейски интерес“ към C-390 като средство за модернизиране на регионалните тактически въздушни възможности.

Австрия и Нидерландия поръчаха общо девет C-390 през 2024 г. Първата доставка за Швеция е планирана за четвъртото тримесечие на 2027 г. Участието в съвместния процес на поръчки означава, че Швеция ще може да получи самолетите по-бързо.
Дълго време представян като заместител на съществуващия флот от шест Lockheed C-130H Hercules, Шведските ВВС посочват, че C-390 ще допълва и ще оперира паралелно с C-130. Не е определена формална дата за оттегляне на старите турбовитлови Hercules, които отбелязват 60 години служба в шведските ВВС тази година.
Швеция обяви намерението си да закупи C-390 през ноември 2024 г. след оценка на други транспортни самолети, включително новото поколение Lockheed Martin C-130J Hercules. Изборът беше част от декларация за намерение да се разшири стратегическото авиационно партньорство между Бразилия и Швеция, надхвърлящо вече съществуващото около съвместната разработка на изтребителя Gripen, от който Бразилия е поръчала 36 броя и планира още.

Embraer посочва, че след влизането в експлоатация при Бразилските ВВС през 2019 г., Португалските ВВС през 2023 г. и най-скоро Унгарските ВВС през 2024 г., C-390 е демонстрирал оперативни коефициенти на готовност от 93% и коефициенти на изпълнение на мисии над 99%. При избора на самолета много военновъздушни сили са посочили производителността и надеждността на платформата като ключови фактори за взимане на решение.
Другата европейска държава, поръчала самолета, е Чехия, а Литва и Словакия също избраха платформата.