Унгарската авиокомпания Уизеър обяви, че закрива дъщерното си дружество Wizz Air Abu Dhabi (5W), като ще прекрати всички операции на превозвача от 1 септември 2025 година, което е част стратегическото й преориентиране към европейския пазар. Уиз създаде джойнт-венчър дружеството си с база на международното летище на столицата на ОАЕ преди 5 години, с амбиция да свърже Абу Даби с ключови и второстепенни летища в Близкия Изток и Централна Азия на база на своя ултра-нискоразходен модел.
Решението засяга всички дестинации, обслужвани от Уиз Абу Даби, сред които София и Варна в България. Полетите до София бяха преустановени по-рано през годината, а последния полет до Варна беше изпълнен на 14 юли. Това заключение произтича от продължителните оперативни предизвикателства в Близкия Изток, включително технически такива с работата на двигателите на новите самолети А321neo в горещия климат, проблеми с разрешения за прелитане през въздушни пространства и други съпътстващи регулации.

Новите приоритети на авиокомпанията ще бъдат свързани със затвърждаването на позициите й в Централна и Източна Европа, както и някои избрани западноевропейски пазари, като италианския.
Wizz Air Abu Dhabi оперираше под формата на джойнт-венчър дружество между Wizz Air Holdings (W6) и ADQ Holdings от Абу Даби, която беше и мажоритарен партньор с 51% от капитала на дружеството.
Авиокомпанията стартира през ноември 2020 година и първоначално оперира с два самолета А321нео по маршрути в Близкия Изток, Африка и индийския субконтинент.
Уиз Абу Даби имаше амбициозни планове за разширяване на местния флот до 50 самолета, които по-късно набъбнаха до 100 машини в следващите 15 години. Компанията трябваше да се превърне и в пионер в използването на най-новия модел самолет на Еърбъс – A321XLR, в целия регион.
Пазарните условия и неспиращите предизвикателства обаче осуетяват тези планове. Най-важните сред тях са:
- Проблеми с двигателите Pratt & Whitney GTF, заради които към средата на 2025 година са паркирани над 40 самолета от общия флот на Уиз
- Геополитечското напрежение в района на Близкия Изток и регионалните конфилкти, заради които често се ограничава достъпът до въздушни пространства в района
- Регулаторни ограничения в ОАЕ, свързани с пазарната експанция на превозвача и директните му оперативни приходи
Заради комбинацията е тези фактори унгарската компания взима решение да се изтегли от близкоизточния пазар, като вместо това ще фокусира усилията си върху Централна Европа – Унгария и Полша, Източна Европа – Румъния и България, и Западна Европа – Италия, Австрия и Великобритания.
Главният изпълнителен директор на Уиз, Йожеф Варади каза, че въпреки че решението е било взето много трудно, то е било крайно необходимо, за да се гарантира дълготрайния растеж на компанията и инвестиците на акционерите.
Играта на Etihad
На този фон националният превозвач на Обединените Арабски Емирства – Etihad Airways, капитализира открилата се възможност с предстоящото изтегляне на Уиз Абу Даби, разкривайки незабавно нови седем маршрута от столицата на Емирствата, които ще забълнят вакуума оставен от напускането на ултра-нискоразходния превозвач.

Новите дестинации на Етихад трябва да стартират в периода ноември 2025 – март 2026, като включват полети до Медина (Саудитска Арабия), Ташкент (Узбекистан), Алмати (Казахстан), Баку (Азербайджан) и Букурещ. Те са сред 17 маршрута от Абу Даби, които досега се изпълняваха единствено от Уиз.
По някои от новите маршрути Etihad ще се конкурира дори със собствения си нискоразходен джойнт-венчър, Air Arabia, която също възнамерява да разширява мрежата си от наскоро обновеното национално летище в Абу Даби.
Експанзията на Etihad се очаква да продължи, по думите на CEO-то на авиокомпанията Антоноалдо Невес, но това ще стане паралелно с обновяването и разширяването на флота на авиокомпанията, което се забавя, заради проблемите на производителите с веригите за доставките и намаленото месечно производство на нови самолети както в Европа, така и в Америка.