Wizz Air закрива дейността си в Абу Даби. Откриват се нови възможности за Etihad

80 прочитания

Унгарската авиокомпания Уизеър обяви, че закрива дъщерното си дружество Wizz Air Abu Dhabi (5W), като ще прекрати всички операции на превозвача от 1 септември 2025 година, което е част стратегическото й преориентиране към европейския пазар. Уиз създаде джойнт-венчър дружеството си с база на международното летище на столицата на ОАЕ преди 5 години, с амбиция да свърже Абу Даби с ключови и второстепенни летища в Близкия Изток и Централна Азия на база на своя ултра-нискоразходен модел.

Решението засяга всички дестинации, обслужвани от Уиз Абу Даби, сред които София и Варна в България. Полетите до София бяха преустановени по-рано през годината, а последния полет до Варна беше изпълнен на 14 юли. Това заключение произтича от продължителните оперативни предизвикателства в Близкия Изток, включително технически такива с работата на двигателите на новите самолети А321neo в горещия климат, проблеми с разрешения за прелитане през въздушни пространства и други съпътстващи регулации.

Към момента Уиз Еър Абу Даби разполага с флот от 10 самолета А321, 8 от които са от версията А321-200 със старите двигатели PW1000 и само 2 от новите А321neo с двигателите PW GTF.

Новите приоритети на авиокомпанията ще бъдат свързани със затвърждаването на позициите й в Централна и Източна Европа, както и някои избрани западноевропейски пазари, като италианския.

Wizz Air Abu Dhabi оперираше под формата на джойнт-венчър дружество между Wizz Air Holdings (W6) и ADQ Holdings от Абу Даби, която беше и мажоритарен партньор с 51% от капитала на дружеството.

Авиокомпанията стартира през ноември 2020 година и първоначално оперира с два самолета А321нео по маршрути в Близкия Изток, Африка и индийския субконтинент.

Уиз Абу Даби имаше амбициозни планове за разширяване на местния флот до 50 самолета, които по-късно набъбнаха до 100 машини в следващите 15 години. Компанията трябваше да се превърне и в пионер в използването на най-новия модел самолет на Еърбъс – A321XLR, в целия регион.

Пазарните условия и неспиращите предизвикателства обаче осуетяват тези планове. Най-важните сред тях са:

  • Проблеми с двигателите Pratt & Whitney GTF, заради които към средата на 2025 година са паркирани над 40 самолета от общия флот на Уиз
  • Геополитечското напрежение в района на Близкия Изток и регионалните конфилкти, заради които често се ограничава достъпът до въздушни пространства в района
  • Регулаторни ограничения в ОАЕ, свързани с пазарната експанция на превозвача и директните му оперативни приходи

Заради комбинацията е тези фактори унгарската компания взима решение да се изтегли от близкоизточния пазар, като вместо това ще фокусира усилията си върху Централна Европа – Унгария и Полша, Източна Европа – Румъния и България, и Западна Европа – Италия, Австрия и Великобритания.

Главният изпълнителен директор на Уиз, Йожеф Варади каза, че въпреки че решението е било взето много трудно, то е било крайно необходимо, за да се гарантира дълготрайния растеж на компанията и инвестиците на акционерите.

Играта на Etihad

На този фон националният превозвач на Обединените Арабски Емирства – Etihad Airways, капитализира открилата се възможност с предстоящото изтегляне на Уиз Абу Даби, разкривайки незабавно нови седем маршрута от столицата на Емирствата, които ще забълнят вакуума оставен от напускането на ултра-нискоразходния превозвач.

Флотът на Etihad включва общо 30 самолета от семейството А320/321, като компанията очаква още 15 от по-голямата версия А321neo

Новите дестинации на Етихад трябва да стартират в периода ноември 2025 – март 2026, като включват полети до Медина (Саудитска Арабия), Ташкент (Узбекистан), Алмати (Казахстан), Баку (Азербайджан) и Букурещ. Те са сред 17 маршрута от Абу Даби, които досега се изпълняваха единствено от Уиз.

По някои от новите маршрути Etihad ще се конкурира дори със собствения си нискоразходен джойнт-венчър, Air Arabia, която също възнамерява да разширява мрежата си от наскоро обновеното национално летище в Абу Даби.

Експанзията на Etihad се очаква да продължи, по думите на CEO-то на авиокомпанията Антоноалдо Невес, но това ще стане паралелно с обновяването и разширяването на флота на авиокомпанията, което се забавя, заради проблемите на производителите с веригите за доставките и намаленото месечно производство на нови самолети както в Европа, така и в Америка.

Свързани теми

закриване на авиокомпанииWizz Air Abu Dhabiсамолетни билети от СофияУизеърнискоразходни авиокомпаниипътуване със самолетнискотарифни авиокомпанииWizz AirEtihad
Предишна публикация
Разследването на катастрофата с индийския Боинг 787 се фокусира върху превключвателите за запуск на двигателите
80 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

keyboard_arrow_up