Руски авиокомпании деактивират спирачките на самолети, заради санкциите

422 прочитания

Поне 9 самолета на Аерофлот са с деактивирани спирачни системи, поне още толкова и в други авиокомпании

Западните санкции срещу Русия, заради инвазията в Украйна, се отразяват все по-сериозно върху авиационния бранш, като десетки самолети са на прага да спрат полетите окончателно.

По данни на руския авиационен портал „Авиаторщина“ към 31 юли поне 9 самолета от флота на националния превозвач Аерофлот летят с деактивирани спирачни системи – сред тях са пет Боинг 777, два Еърбъс А321 и по един А320 и А330. Причината е недостиг на резервни части и отказ от специализирано обслужване.

Тази непопулярна мярка се предприема в случаи, когато спирачните компоненти са достигнали определените лимити за овехтяване и незабавната им подмяна е невъзможна. Стандартните правила за безопасност на производителите разрешават полетите с подобни дефекти да продължат не повече от 10 дни. Сайтът цитира и официално съобщение на Аерофлот до екипажите, в което ги предупреждават за повишен риск от излизане от пистата при кацане в условия на дъжд или силен страничен вятър.

Пред подобни проблеми са изправени и други руски превозвачи, сред които S7, Nordwind, Россия, Победа и други.

В отчетите на Аерофлот за 2022-а година се казва, че авиокомпанията е орязала петкратно бюджета си за ремонти и резервни части, а поне 25 самолета са били „канибализирани“ за резервни части и замяна на компоненти.

Десетки самолети са паркирани дългосрочно на летища из страната, като тези на Шереметиево край Москва. снимки: Ройтерс

Според руския портал обаче, към средата на 2023-а много от авиокомпаниите в страната са намерили начини да заобикалят санкциите чрез схеми през трети страни. Според него за първата половина на настоящата година в страната са влезли резервни части за самолети на стойност поне 171 милиона долара.

Цитирани са данни на сайта „Верстка“ от митническите регистри, според които Аерофлот, S7, Победа и Россия са внесли части за 47 милиона долара, най-често чрез компании базирани в Китай и Обединените Арабски Емирства. От тях руските превозвачи са купували частите често и директно или чрез посредници. Така например, една от посредническите фирми с името „Протектор“ е отбелязала внезапен скок на приходите си с над 1000%, след като от началото на годината е внесла 6 самолетни двигателя за Боинг 767, Боинг 737 и Еърбъс А320 на стойност между 1.9 и 10 милиона долара всеки.

Независимо от тези схеми и усилия обаче, нуждите от резервни части и поддръжка на присвоените западни самолети съвсем не са задоволени и според прогнозите на консултантската компания Oliver Wyman руските превозвачи могат да се лишат от половината от 736-те си западни самолета до средата на 2026-а.

Свързани теми

поддръжка на самолетиремонт на самолетируски авиокомпанииВойна в УкрайнасанкцииРусияАерофлот
Предишна публикация
Отшумява ли пътуването за отмъщение?
Следваща публикация
България Еър получи втория си А220
422 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Аерофлот планира 11 А350-900 до 2020

Групата на Аерофлот очаква нискоразходната Победа да бъде основния фактор на ръста на пътниците, съобщи…

Rotorcraft поръча 10 хеликоптера VRT500

Ростех ще достави 10 леки хеликоптери VRT500 за скандинавските страни, след като руската корпорация подписа…

Продава ли се Су-57?

Русия показа петото си поколение стелт Су-57 /известен като ПАК ФА, перспективен авиокомплекс за фронтова…
keyboard_arrow_up