Задава се сблъсък между Wizz и Ryanair за Европа

1K прочитания

Ултра лоу-кост гигантите ще се борят за всеки нов маршрут в Европа

В поредица от интервюта в различни медии от последните месеци представители на мениджърските екипи на двата най-големи лоу-кост гиганта в Европа, Райънеър и Уиз очертаха плановете си за развитие на мрежата, от които става ясно, че предстои сериозен сблъсък на интересите им в доминираните от конкурента пазари на континента.

От тях става ясно, че Райънеър например, иска да постигне най-малко 50% ръст в Централна и Източна Европа, която за момента се възприема, като терен, доминиран от унгарския му конкурент Уизеър. В интервю за Ройтерс, един от локалните мениджъри на ирландската група казва, че занапред фокусът ще се измести до голяма степен върху разширяването на мрежата в този регион. Към момента най-големия източноевропейски пазар на Райън е Полша, но компанията иска да развива базите си и в други страни, като Румъния, Чехия, България и дори родината на Уиз – Унгария.

Райън иска да доразвие и силните си мрежи в Италия и Испания, на които и в момента има доминираща роля сред всички оператори на тези пазари. В същото време Wizz Air ускорено разви италианския си пазар, като паралелно откри подразделение в Малта, с което да го обслужва. Унгарският ултра лоу-кост превозвач стъпи сериозно в началото на летния сезон и в Албания с откриването на нови линии от Тирана до точки в Гърция, Италия, Испания и Великобритания през юни.

Райънеър се надява да излезе едни гърди пред Уиз с по-голяма точност, по-малко закъснения и по-голяма гъвкавост в тарифите за множеството допълнителни услуги и, всъщност, към момента успява. Статистиката към края на юни показва, че Райънеър е далеч пред Уиз по точност на полетите и клиентско обслужване във връзка със закъснения и отменени полети.

Нивото на точност на изпълнението на полетите по разписание на Wizz е спаднало до под 81% в разгара на летния сезон, от около 83.5% през 2021

Според интервю на друг представител на висшия мениджмънт на ирландския превозвач, те биха искали да спечелят доминиращи позиции и на пазарите в Унгария, Румъния и България в следващите няколко години. За това ще помогне и направената наскоро поръчка за още 300 нови самолета от най-големия представител на семейството Боинг 737-MAX-10.

Шефът на Райън Майкъл О’Лиъри дори каза подигравателно, че Wizz са насочили усилията си към Близкия изток, защото ги е страх да се конкурират с Уиз лице-в-лице. Уизеър стартира десетки маршрути между Близкия Изток и Европа през тази година, сред които до точки в Саудитска Арабия и ОАЕ, а откритата преди няколко години база в Абу Даби с регистрирана местна дъщерна компания е една от най-важните в бъдещата стратегия за развитие на бранда. През юни шефът на Уиз Йожеф Варади каза, че авиокомпанията ще разшири сериозно операциите си в района и ще удвои местния флот с бързи темпове. Той се въздържа обаче от подобни коментари за Европа.

Шефът на Ryanair Майкъл О’Лиъри

На този фон Райнъеър не расте в Унгария от 2022-а, заради оспорваната нова такса за заминаващи пътници от страната. До миналата година Райън беше пазарен лидер в Будапеща, като това развитие го измести до номер 2 в първата половина на 2023-а.

Това се оказва и една от причините, поради които сега Райънеър се очаква да предприеме офанзивата си за разрастване в околните страни, включително Румъния, Сърбия и България. В първата и последната Уизеър е доминиращия пазарен лидер от последните години, докато в Сърбия това е националния превозвач Air Serbia.

В България Уизеър имаше базирани общо 10 самолета в началото на летния сезон, като към момента те са намалени до 8 или 9. 6-7 са в София и 2 във Варна. Докато Райънеър има постоянно базирани в София само 3 самолета с тенденция до следващото лято да станат 4 или 5.

Свързани теми

Предишна публикация
Самолетните билети в Европа с поне 30% нагоре. Призиви за регулаторна намеса.
Следваща публикация
Предложения за подобрения в регулациите на ЕС за пътници с увреждания
1K прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню