Mitsubishi официално сложи точка на самолетостроителните си амбиции

130 прочитания

Японската компания Mitsubishi Heavy Industries (MHI) официално прекрати програмата SpaceJet, която целеше създаване на нов регионален реактивен самолет. Компанията направи това на 7 февруари 2023 г.

В съобщението, в което се анонсират финансовите резултати за третото тримесечие на финансовата 2022 г., от MHI заявяват, че замразената програма SpaceJet ще бъде окончателно прекратена. По-рано през месеца редица японски медии съобщиха, че Mitsubishi няма намерение повече да работи по регионалния си джет.

Програмата SpaceJet бе стартирана официално през далечната 2007 г. Тогава самолетът се казваше Mitsubishi Regional Jet (MRJ) и се очакваше, че ще влезе в търговска експлоатация през 2012 г. Проектът, обаче започна да трупа закъснения по технически причини, включително и заради двигателите Pratt & Whitney. Първият полет стана факт едва през ноември 2015 г. Предаването на първия сериен MRJ на крайния клиент тогава се планираше за 2018 г.

Изпитателната кампания, обаче тръгна мъчно, като включително имаше и инцидент с разрушаване на един от двигателите PW1200G в полет. Японската компания се опитваше и да нагласи предлаганите модели за американския пазар, където се очакваше, че ще бъдат пласирани повечето машини, но така и не уцелваше точните характеристики.

През 2019 г. MHI ребрандираха самолета, като за име бе избрано SpaceJet. През май 2020 г. компанията фактически замрази програмата, като се оправда с пандемията от COVID-19. През април 2021 г. 95% от персонала зает в проекта бе или съкратен, или пренасочен, а през октомври компанията заяви, че няма намерение да довършва сертификационната програма в обозримо бъдеще.

След официалния край на SpaceJet от MHI обявиха четири основни причини за провала. Първата е, че нуждата от декарбонизация на авиацията е изпреварила технологичното ниво на самолета. Освен това, MHI заявяват, че са имали проблеми с намирането на точните международни партньори в програмата.

Другите две причини са свързани с неясното бъдеще на регионалния реактивен пазар и необходимостта от сериозно финансиране на сертификационната програма.

По време на пика на програмата MHI разполагаше със 207 твърди поръчки и още 170 опции.

От компанията посочват, че са налетели 3900 часа с прототипите на SpaceJet и като цяло, машината се е държала повече от добре във въздуха. Не са били открити сериозни технически проблеми, които да направят евентуалното сертифициране невъзможно.

MHI не изключва в бъдеще отново да се заеме с гражданско самолетостроене, използвайки опита от SpaceJet.

MHI вложи в самолета около 1 трилион йени (около $8 млрд.)

Свързани теми

Предишна публикация
NASA и Boeing обединяват усилия за самолет на бъдещето
Следваща публикация
Boeing се кани да уволни 2000 чиновници
130 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Boeing с първа поръчка за годината

Японската авиокомпания ANA си поръча 20 самолета 787 Dreamliner. Японският превозвач обаче пренебрегна двигателите на…

Южна Корея ще получи още 4 F-35A

С допълнителната доставка броят на самолетите от този тип на Корейския полуостров се увеличава до…

DeHavilland спира производството на Q400

Канадската самолетостроителна компания DeHavilland Canada се подготвя за временно спиране производството на най-популярния си продукт…
Меню