Министърът на транспорта за спешната медицинска помощ по въздуха и търсене и спасяване

64 прочитания

Отговори на въпроси на различни медии в парламента на 6 януари 2023г.

Христо Алексиев: .. Знаете, че на Министерството на транспорта е поверено да бъде транспортния оператор на тази спешна медицинска помощ.

Редовното правителство създаде в последните си дни една структура, която не можа да проработи добре. Говорим за Хели Мед Сървисиз. Което наложи да направим анализ и да преосмислим тази дейност.

Анализите показаха, че по-ефективно тази дейност може да се изпълнява, ако бъде поверена на правителствения авиоотряд. И това е така, защото трябва да се има предвид, че тази дейност в момента се финансира с пари на данъкоплатците. Т.е. от бюджета.

Поради това ние сме задължени да намерим по-ефективния модел как да работи спешната медицинска помощ по въздуха.

Въпрос: И кога ще стане?

Христо Алексиев: Трябва да се прави разлика между спешна медицинска помощ по въздуха и търсене и спасяване. Такава дейност за търсене и спасяване също ще бъде поверена на правителствения авиоотряд.

Но тук трябва да се знае, че това, както във всички страни е дейност, която е платена. Спешната медицинска помощ се финансира от държавата. Търсене и спасяване е дейност, която е нормално да бъде платена.

Въпрос: До края на септември ще има ли хеликоптер или не?

Христо Алексиев: В момента процедурата за т.нар. сух лизинг е в ход. 16 януари е срокът за подаване на оферти. Надяваме се да има такива и България да може да осигури в близките месеци хеликоптер, за да започне тази дейност.

16 януари е крайният срок за подаване на оферти. Надяваме се да има начин.. Повечето оферти се подават в последния ден, така че ще знаем на 17 дали има подадени оферти.

Въпрос: Вярно ли е, че този мой почти адаш, Боновски, който спаси.. свали двата трупа от връх Вихрен със своя хеликоптер е бил първо неправоспособен да управлява хеликоптер и второ, машината не е била технически изправна? И трето, как е кацнал на т.нар. стадион в Банско? Там не е много стабилно?

Христо Алексиев: В момента се извършва проверка по въпрос.

До момента сме установили, че: първо, хеликоптерът тип Робинсън няма експлоатационна годност, няма право да лети. Второ, г-н Боновски няма свидетелство за управление на въздухоплавателно средство. И ние нямаме данни с този хеликоптер да са сваляни тези тела. Превозвани..

Аз ви казвам какви са фактите. Самият хеликоптер няма лиценз за експлоатационна годност. Той е летял в разрез с всякакви правила. И поради това има разследване. В крайна сметка мисля, че всички трябва да спазваме правилата. Това са за мен с извинение въздушни джигити.

Т.е. все едно да управляваш кола, без да си минал технически преглед, без да имаш регистрационни табели и без да имаш книжка.

.. Процедурата на сухия лизинг е в размер на около 1 милион евро.

Въпрос: Как е допуснат да лети, ако няма свидетелство за управление?

Христо Алексиев: Той е летял в зоната под 300 метра и затова не се иска специално разрешение. Но така или иначе, този полет със сигурност не е регламентиран.

Тече разследване. След като приключи всички факти и данни ще бъдат представени на Прокуратурата.

Въпрос: Пациентите ще си плащат ли, ако се окаже такава помощ?

Христо Алексиев: Казвам ви, спешната медицинска помощ се финансира от държавата. От бюджета.

Въпрос: Когато при спасителна акция този хеликоптер към авиоотряда бъде вдигнат в планината, който ще поема разноските?

Христо Алексиев: При спешна медицинска помощ е безплатно. Търсене и спасяване е друго и искам тези две неща да се разграничават. Трябва да бъде заплатено.

Имайте предвид, че един такъв полет може да струва 10000 лева. Ние не може всеки, който е решил да отиде в планината, с пари на данъкоплатците да пращаме хеликоптер, за да го търсим и спасяваме.

Разбира се, ако това е включено например в застраховката му, и тя го покрива, ще бъде извършено.

Въпрос: Ако няма застраховка и няма пари? Как ще се прави тази преценка,  кога е спешно и кога не?

Христо Алексиев: Тази преценка трябва да се прави от Министерството на здравеопазването, зависи къде се случил инцидента. Те трябва да преценят дали по-бързо ще стигне до там линейка. Ако не, трябва да бъде вдигнат хеликоптер.

Спешната медицинска помощ се поема изцяло от държавата.

Бъркате търсене и спасяване със спешна медицинска помощ.

Ако е пациент и ако се налага да се вдигне хеликоптер, той ще бъде вдигнат за сметка на държавата.

Ако някой се изгуби в планината, също може да бъде вдигнат хеликоптер, но трябва да се има предвид, че това става срещу заплащане.

Не може да парите на данъкоплатците..

Въпрос: Защо не направите кампания хората, които ходят на опасни места да се застраховат?

Христо Алексиев: По принцип това е индивидуално решение на всеки. Има го като опция и сега.

Въпрос: Ако човекът, който се е загубил в планината се окаже, че има нужда от спешна медицинска помощ,  няма пари да го плати и няма застраховка, какво става?

Христо Алексиев: Поради спешната медицинска нужда ще бъде вдигнат хеликоптер.

Въпрос: Няма да знаете, докато го издирвате.

Христо Алексиев: Това се преценява според ситуацията.

Ние сме дали..

Правителственият авиоотряд ще извършва и спешна медицинска помощ, и търсене и спасяване. Това е много по-добре, защото все пак правителственият авиоотряд няма да вози само държавните мъже. Той има и изградена структура, човешки ресурси. Все пак доста свидетелства – персонал, пилоти. Така че е по-ефективно, както показа и нашият анализ, тази дейност да премине към правителствения авиоотряд.

Като всички подготвени пилоти и екипи са поканени да преминат към правителствения авиоотряд от Хели Мед Сървисиз.

Въпрос: Кога ще има такъв хеликоптер?

Христо Алексиев: Пак ви казвам, 16 (януари) е срокът за подаване на документи и на 17 (януари) ще знаем колко оферти имаме. Ще се постараем в най-кратки срокове да приключим процедурата по оценка и да имаме избран..

Въпрос: Възможно ли е до края на годината да няма?

Христо Алексиев: Ние правим всичко възможно да има такъв хеликоптер още в първото полугодие.

Въпросите са на акредитирани в Народното събрание журналисти и различни медии. Откъсът е транскрипция на видеоматериал на Евроком.

Свързани теми

Следваща публикация
Авиокомпаниите все пак искат еднопилотни операции, въпреки опасенията за сигурността
64 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Да докажеш, че си бил на борда

Френски съд обяви онлайн чекирането за недостатъчно доказателство за присъствие на борда на самолета. Решението…
Меню