Офертите за нов изтребител: Gripen или F-16

160 прочитания

На 1 октомври точно в 15:00 започна отварянето на офертите, получени в резултат от запитването за предложения от страна на България за нов тип боен самолет, което е първоначално изпратено до 7 държави. Получените оферти са само от 3 държави за общо 4 типа самолети. По реда на постъпването им в Министерството на отбраната, това са:

  • САЩ/Boeing за нови F/A-18 Super Hornet
  • САЩ/Lockheed Martin за нови F-16V Block 70/72
  • Швеция/SAAB за нови JAS-39 Gripen C/D
  • Италия/Eurofighter за употребявани Eurofighter Typhoon Tranche 1
Така изглеждаха запечатаните оферти

Така изглеждаха запечатаните оферти

Дотук добре. Веднага прави впечатление отсъствието на спряганите предварително за ключови кандидати – Израел и Португалия. Логично е обаче, че оферти от тях не са постъпили при положение, че компанията-производител Lockheed Martin участва директно с оферта за най-модерния си F-16, а потенциалните употребявани самолети от същия тип, които двете държави биха предложили, трудно ще отговорят на изискванията на българската страна, главно по отношение на остатъчния ресурс и възможностите за интероперативност с останалите сили на НАТО.

Dassault Rafale

Dassault Rafale

Няма оферта и от Франция, въпреки че президентът Румен Радев летя на двумоторния Рафал, произвеждан от Dassault Aviation, а компанията даде някои индикации в средата на годината, че проучва потенциалните възможности около българското запитване. Така или иначе гордостта на френското военно самолетостроене Рафал, трудно би се вместил в дългосрочната финансова рамка на българския бюджет и участието би било само проформа.

Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon

Отсъствието на предложение от страна на Германия бе обяснено с това, че германското предложение би било за употребявали изтребители Юрофайтър, а европейския консорциум е взел решение да бъде представлявал в конкурса от друга страна от обединението – Италия с нейната оферта за употребявани Тайфуни. Параметрите на това предложение едва ли са по-различни от миналогодишните, а те, както знаем, бяха отхвърлени.

F/A-18F Super Hornet

F/A-18F Super Hornet

Офертата на Boeing за F/A-18E/F Super Hornet изглежда доста несериозно, дори и само като количество документация, на фона на останалите килограми хартия, постъпили от другите кандидати. Ясно е, че Супер Хорнетът е прекалено скъп и е практически невъзможно да покрие финансовите параметри на искането за оферти, но пък самото му предлагане звучи някак си престижно.

Gripen vs. F-16V

F-16 Viper Block 70/72

F-16 Viper Block 70/72

Така стигаме до реалния сблъсък в конкурса, който се очертава още по-политически от последния път – Швеция срещу САЩ. Този път и двете страни играят с предложения за нови самолети, последно поколение и най-модернизирани версии съответно на Jas-39 Gripen и F-16 Viper. Производителят на Gripen, SAAB вече загуби един от потенциалните си клиенти в Източна Европа – Словакия, която малко изненадващо избра новопроизведени F-16V, от които ще придобие общо 14 самолета. От цената за Словакия обаче, следва лесната сметка, че 8 нови самолета за България от този тип биха усвоили предвидения бюджет от 1.5 милиарда лева /без ДДС/ докрай. Американската страна не поема и ясни ангажименти по отношение на потенциално индустрално сътрудинчество със страната ни, в резултат от потенциална сделка. Важно е да отбележим, че моделът F-16V все още не е качен на произведствената линия, а преди България на опашката за нови самолети са първо Бахрейн, а след това Словакия. Това би означавало потенциално забавяне на първите доставки докъм 2024 година, предвид текущите производствени цикли.

JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen

Обновеното шведско предложение беше детайлизирано на специална пресконференция на 2 октомври в София. Докато техническите параметри на офертата не търпят особени промени в сравнение с тези от миналата година – самолетът и предлагания пакет са същите, Jas-39 Gripen C/D с най-нов пакет интегрирани системи – основната разлика е в това, че този път предложението на междуправителствена основа. Това предполага допълнителни предимства за България, като възможност за включване на Кралските шведски военновъздушни сили за партньор в подготовката и обучението на пилоти и техници, използване на ноу-хау и най-вече разширени възможности за индустриално сътрудничество, включително и във военната сфера с производство или поддръжка на системи и компоненти по програмата Gripen. Шведското правителство вече е инициирало контакт в това отношение с български фирми, сред които са посочени Авионамс, Терем-Летец и други. Шведската оферта е за 8 самолета, първите четири от които могат да бъдат доставени в рамките на 21 месеца от подписване на договор, а до 24-я месец могат да бъдат включени в съюзническите операции по еър-полисинг и охраняване въздушното пространство на България и НАТО. Втората половина е с хоризонт на доставка до 30-я месец. Представителите на Швеция допълниха, че и стойността на офертата е доста под определения от българското правителство таван, като в нея са включени подготовка и обучение на летателен и технически състав, тренажори и разнообразни предложения за доставчици на въоръжение.

Въпреки заявената готовност и на Министерството на отбраната и на правителството за прозрачност при определяне на победителя в конкурса, над процедурата отново се спуска политическа мъгла. Намерението окончателното решение да бъде взето от т.нар. „политико-военен съвет“, назначен директно от министър-председателя, впоследствие изглежда ще бъде отхвърлено, а отговорността прехвърлена към министъра на отбраната. Как ще се тълкуват критериите обаче, засега никой не може да предвиди.

снимки: Авиофорум

Свързани теми

Предишна публикация
Летище Манчестър – първи кандидат за концесията на София
Следваща публикация
Първа катастрофа с F-35
160 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Първи Dreamliner за El Al

Израелският национален превозвач El Al показа първият си Boeing 787 Dreamliner, който вече носи традиционните…

Багажът на самоход

Помните ли Багажа на крачета, герой на Тери Пратчет от Света на диска? Съндъкът, който…

American Airlines връща МАХ през юни

Американската авиокомпания очаква Боинг 737 MAX да се върне в експлоатация след началото на юни…
Меню