Проектът за нов изтребител в детайл

119 прочитания

Министерството на отбраната публикува проекта за инвестиционен разход за купуване на нов тип боен самолет.

От него става ясно, че търсим общо 16 нови или употребявани самолети, произведени в страна от НАТО или ЕС и искаме да получим първите 8 до 3г.

Става ясно още, че преди 4 години сме поискали и оферти за Рафал и МиГ 29М /за 700 млн лв без ДДС/, но сега новите писма с искане за оферта ще бъдат актуализирани и с бюджет от 1,8 млрд лв без ДДС на разсрочено плащане за 9 години.

Предвидената поддръжка е само за първите 3 години.

Проектът за нов изтребител е актуализация според решението на парламента от 2 юни 2016 и отговорите на искането за оферта /Request for Proposal – RFP, рег. № RN217003-001-04/3-51/27.10.2016г./ до потенциалните страни-доставчици на многоцелеви изтребители.

Министерството на отбраната има готовност след приемането на последния проект за направи ново Искане /RFP/ до потенциални доставчици.

Параметрите на проекта

  • Придобиване на 16 самолета;
  • На 2 етапа: 8+8 (или в друго съотношение, според параметрите на договора);
  • Доставка в първия етап: в три последователни години, до 24 месеца от подписване на договора;
  • Оперативна готовност за Air Policing – в края на третата година от подписване на договора и пълна оперативна готовност в края на петата година;
  • Бюджет: 1,8 млрд лв с ДДС, включващ поддръжка само за първите 3 години.

Пилоти

Броят на подготвените пилоти е бил основен критерий за определяне на Air Policing от 2 самолета и 2 пилота за денонощие, е записано в проекта. Според разчетите на МО задачата може да се изпълнява от 30 пилоти /без промяна на законодателството/, при максимален нальот от 180 часа на година /според стандартите на НАТО/ и 80 часа санитарен минимум. Стандартите предвиждат годишен нальот от 2800-3000 часа общо за всички налични пилоти и самолети, което определя и изисквания минимален брой от 16 машини.

Условия

Проектът предвижда придобиване и на въоръжение, спомагателни системи за обучение, наземно техническо оборудване, поддръжка / Performance-Based Logistics за първите 3 години/ и дългосрочен договор за поддръжка.

Правителството е записало още, че ако цената позволява, може да купи повече самолети през първия етап на проекта.

За изпълнението му ще работят екипи от министерствата на отбраната, икономиката и финансите, с водеща роля за Министерството на икономиката.

aviobaza vrajdebna

Оферти

От документа, качен за публичен достъп в сайта на МО се вижда, че през 2011 година България е получила 15 предложения от 9 държави за нови и употребявани изтребители в резултат от изпратеното запитване за информация (RFI) през 2010 година, включително:

  • Eurofighter Tranche 3 – нови,
  • МиГ-29М/М2 – нови,
  • F-16 блок 50/52 – нови
  • F/A-18 E/F Super Hornet – нови,
  • Rafale – нови,
  • Gripen C/D – нови.

project fighter for Bulgaria

През 2016 България решава, че нови Gripen C/D,  употребявани F-16 MLU от Португалия и употребявани Eurofighter Typhoon T1 биха отговорили най-добре на изискванията по проекта.

Сега, предвид новия бюджет и актуализирания проект, правителството смята да иска оферти за нови:

  • F-16V блок 60 (или 70),
  • F/A–18E/F Super Hornet,
  • Eurofighter Tranche 3,
  • Dassault Rafale,
  • Gripen C/D

или употребявани самолети, както е записано в таблицата:

newREF

Според информации от различни източници, запитванията на оферти (RFP – Request for Proposals) вече са изпратени до САЩ, Португалия, Израел, Италия, Франция и Швеция.

Интересното този път е, че САЩ възнамеряват да предложат актуализирана оферта, както за нови F-16V, така и за нови F/A-18E Super Hornet. Последните бяха предложени на България и през 2001 година на много изгодна цена от производителя Boeing, заедно с пакет за индустирално и отбранително сътрудничество, но и тогава процедурата се провали. Към настоящия момент американската страна и производителя Lockheed-Martin изпитват затруднения по реализацията на нови F-16V към експортни пазари, като програмата и производството са на първоначален етап на замразяване за неопределено време.

Израел и Португалия продължават да са заинтересовани от предлагането на употребявани F-16, съвместно със САЩ, като първата все по-настойчиво лобира за своите модернизирани изтребители, въпреки че не е сигурно, дали те могат да отговорят на друг много ключов критерий, записан в проекта, а именно:

„Употребяваните самолети да притежават остатъчен ресурс не по-малък от 50% от назначения технически ресурс и не по-малко от 50% от назначената календарна  продължителност на експлоатация (ако има такава), но не по-малка от 20г.“

Франция и производителя Dassault са очевидно окуражени от посещението на президента Румен Радев и полетът му с Rafale, като също се очаква да се включат с оферта за нови и/или употребявани изтребители от този тип. Страната наскоро спечели нови сделки за продажба на самолета в Египет, Катар и Индия. Потенциални клиенти са още Белгия, Канада, Финландия, Малайзия и ОАЕ.

Италия и Германия вероятно отново ще оферират Eurofighter Typhoon, но този самолет е твърде скъп, за да отговори на стрикните критерии по проекта.

Най-сериозна продължава да бъде шведската страна, като офертата за нови Gripen C/D със сигурност ще бъде подновена, заедно с потвърждение за готовност за доставка на първите самолети в рамките на само 1 година от подписване на договор. Самолетът не само разполага с пълна оперативна съвместимост по стандартите на НАТО, но и дава възможности за изгодна логистична поддръжка и дългосрочен ангажимент за инвестиции към българската индустрия.

Изпълнението на проекта за нов тип самолет е свързан и с освобождаване на радиочестотен спектър и изпълнение на изискването за Единно европейско небе.

Може да прочетете целия проект в сайта на МО.

Интересно е, че проектът се публикува с MS Word, вместо в .pdf.

Снимки: Авиофорум и SAAB

Свързани теми

Предишна публикация
Ще удължават летателната годност на 14 Су-25
Следваща публикация
KC-46 накара Boeing да намали прогнозата за военното производство
119 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Airbus увеличи дела си в A220 до 75%

Airbus и правителството на Квебек ще контролират А220. Airbus намалява производството на А330. Европейският производител…

ЕС не е спрял субсидиите на Airbus

Световната търговска организация съобщи, че Европейският съюз не е прекратил всички субсидии за най-големия самолет,…

100-тен Airbus за Wizz Air

Wizz Air получи своя самолет номер 100 от семейството на Airbus. Машината е от класическите…
Меню