Компаниите за ремонт и поддръжка на самолети в Източна Европа работят с тяснофюзелажни и регионални джетове и предлагат значително по-ниски цени за труд от западноевропейските си конкурети, но заплатите на Изток може би ще се увеличават, съобщава MRO Network.
Очаква се натиск над цените за MRO услуги в региона заради повишението на заплатите, каза главният технологичен директор на Adria Tehnika Мияна Тратниек.
„Цените, които предлагаме трябва да се увеличат”, каза Тратниек на конференцията в Словения за MRO в Балтика, Източна Европа и Русия.
#MROBEER delegates enjoying the #adriatehnika facility tour pic.twitter.com/u0g7k5XQXI
— Aviation Week Events (@AvWeekEvents) June 7, 2018
Европейските цени за труд в ремонта и поддръжката на самолети са около 53 щатски долара на час според международната консултантска компания Oliver Wyman от Ню Йорк. В САЩ те са средно 55 щатски долара. Западноевропейските работилници обаче начисляват до 70 щатски долара на час, най-високата цена за труд в света, каза Роби Бърк, вицепрезидент на Cavok Group, авиационна консултантска компания, която е част от Oliver Wyman.
Младите инженери отиват на Запад
Много MRO от региона на Източна Европа, Балтика и Русия усещат натиск над цените си главно защото им е трудно да задържат техниците.
Например румънският лоукост превозвач Blue Air обучи над 100 европейски инженери, лицензирани от Европейската агенция за безопасност EASA с В1- и В2- за последните 10г. Над 50% от тях обаче са напуснали.
Младите инженери от Изтока отиват в Западна Европа заради заплатите.
Само някои от тях се връщат заради възрастта си.
Свиване на MRO пазара
Леко свиване на пазара в Европа прогнозира Oliver Wyman. От 4,6 милиарда щатски долара, ще намалее до 4,4 милиарда долара до 2023, но след това ще отбележи нов ръст до 5,4 милиарда долара до 2028.
Сътрудничество
Ремонтните компании от Централна и Източна Европа трябва да си сътрудничат, не да се конкурират, каза Айрат Гилмутдинов, търговски директор в базираната в ОАЕ VD Gulf, близкоизточното подразделение на руската Волга-Днепр, която ремонтира В737 от Турция и А320 от Пакистан.