Забележителните първи 100 000 часа на F-35

30 прочитания

Докато в най-различни територии не спират да го тролват, единственият сериен изтребител от пето поколение F-35 Lightning II отбеляза поредното си забележително постижение – 100 000 летателни часа без нито една катастрофа! Много голяма рядкост при подобни ключови и мащабни програми за разработка на нови самолети и най-вече нови технологии. Това съвсем не означава, че самолетът няма инциденти, като трите големи пожара, които го сполетяха, един от които в полет. Нито един самолет обаче не е загубен при удар със земята и няма загинали пилоти. Всичко това контрастира драстично с други изтребителни програми, особено разработваните по време на Студената война, при които има много повече и по-сериозни инциденти и загуба на живот.

F-35C по време на тестови стрелби с ракета AIM-9X Сайдуиндър... наопаки

F-35C по време на тестови стрелби с ракета AIM-9X Сайдуиндър… наопаки

100 000 летателни часа е нещо като маркер, първо ниво на статиската за представянето на даден самолет и най-вече брой на инцидентите, които е записала една все още не узряла програма. До момента F-35 има записани само три инцидента от т.нар. Клас А – дефинирани от американското министерство на отбраната като такива, при които са нанесени материални щети за над $2 милиона и/или е предизвикана смърт или постоянна неработоспособност на част от екипажа.

F-35A след инцидента във ВВС базата Еглин през 2014

F-35A след инцидента във ВВС базата Еглин през 2014

  • Така например през 2014 година един F-35A се запалва при подготовка за излитане във ВВС базата Еглин в Щатите. Пилотът успява да изгаси двигателя на самолета и се измъква невредим.
  • През септември 2016 се запалва друг F-35A, след като силен попътен вятър на земята връща горещата струя към двигателя. При този инцидент има пострадал пилот, който получава леки изгаряния по шията, лицето и главата.
  • През ноември 2016 един F-35B на военноморските сили се запалва по време на полет, но пилотът успява успешно да приземи машината, която въпреки аварията ще полети отново до края на на 2017.
  • Сред днешните изтребители на въоръжение в американските ВВС F-15 Eagle има общ коефициент на инцидентите от Клас А от 2.36 на 100 000 летателни часа, като пикът им е в ранните години от летателната кариера на този тип самолети и сравнително ниско ниво на инциденти 10 до 30 години след като получава оперативен статут. Друг изключително популярен и също толкова оспорван проект, като F-22 Raptor има относително високо съотношение от 5.49 инцидента на 100 000 летателни часа.

Сред самолетите, които F-35 трябва да замени на бойна служба, сравнението е изключително в негова полза, като дори се отбелязва подобрение в незрялата фаза на разработката по програмата. Във военноморските сили F/A-18 Hornet има средно 2.84 инцидента от Клас А на 100 000 летателни часа между 1990 и 2013 година, докато F-16 има общо съотношение от 3.45/100 000 през целия си експлоатационен период. Една от най-проблемните програми в историята на модерната западна военна авиация е AV-8B Harrier, който към 2012 година /до когато има официални данни/ има съотношение от 11.44/100 000. Това е важно сравнение, защото от времето на този първи масов изтребител с вертикално излитане и кацане F-35B е едва втората толкова мащабна програма, която включва STOVL /Short Take-off and Vertical Landing/ и VTOL /Vertical Take-off and Landing/ модели.

F/A-18 Super Hornet на Boeing има средно 2.84 инцидента на 100К, но в началото те са над 6х

F/A-18 Super Hornet на Boeing има средно 2.84 инцидента на 100К, но в началото те са над 6х

В ранните години на свръхзвуковите изтребители инцидентите от Клас А са много, много повече и по-катастрофални от нивата в днешни дни. През 60-те години на миналия век F-100 Super Sabre например има 21/100 000 сериозни инцидента, а от общо 2 294 такива самолета във флота на американските ВВС 889 са загубени при инциденти.

F-100 Super Sabre на американските ВВС има завидно лоша история за безопасност

F-100 Super Sabre на американските ВВС има завидно лоша история за безопасност

Най-опасен от всички изтребители от ерата след Втората световна е F-104G Starfighter. Това е вариант на F-104 на въоръжение в западногерманските ВВС, който има потресаващите 104/100 000 инцидента. Луфтвафе губи цели 30% от флота при инциденти!

F-104G на Luftwaffe - възможно най-лошия пример за безопасна експлоатация

F-104G на Luftwaffe – възможно най-лошия пример за безопасна експлоатация

Сега, в сравнение с тези данни, а и тези от следващия период на Студената война спокойно можем да твърдим, че F-35 е един изключително сигурен самолет. Той е по-надежден дори от най-новите попълнения в американските ВВС, като F-22 Raptor. Още по-забележителното е, че няма нито един случай, при който самолет от този тип да е загубен, поради пожар, катастрофа или каквато и да било друга сериозна причина, свързана с конструктивен, летателен или софтуерен дефект. Точка.

– по материали от popularmechanics.com | lockheedmartin.com | janes.com
– снимки: lockheedmartin.com | wikimedia.commons

F-35B тества стрелба с ракети ASRAAM

F-35B тества стрелба с ракети ASRAAM

F-35C със спускаема ракета GBU-12

F-35C тества авиобомба GBU-12 Paveway II с лазерно насочване

F-35B стреля с 22мм си оръдие

F-35B стреля с 25мм си оръдие

F-35B прелитат над USS America

F-35B прелитат над USS America

Самолетоносачът USS America - първата морска база на F-35B за американските ВМС и морската пехота

Самолетоносачът USS America – първата морска база на F-35B за американските ВМС и морската пехота

F-35A по време на тестове на парашутната система за спиране в Норвегия

F-35A по време на тестове на усъвършенствана парашутна система за спиране за Норвежките ВВС

 

Свързани теми

Предишна публикация
Хърватия в търсене на нов изтребител
Следваща публикация
Свирепият B-1B на авиошоуто Ошкош 2017 /видео/
30 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Airbus успешно стартира Bartolomeo

Новата изследователска платформа Бартоломео, предназначена за Международната космическа станция, беше успешно изстреляна от Кейп Канаверал във…

Lufthansa приземява 150 самолета

Германската авиокомпания Lufthansa обяви, че спира 150 от общо 770 самолета в групата, заради „извънредни…
Меню