GPS навърши 40 години

313 прочитания

Тази седмица се навършват 40 години от първото успешно приемане на сигнал от Глобалната система за позициониране /GPS/, изпратен от първия GPS спътник – NTS-2. Приемането на този сигнал сложи на началото на една технология, която впоследствие доведе до трансформация на световната икономика – включително във всеки един аспект на авиационната, аерокосмическата, военната, автомобилната и всякакви други индустрии. Промените се оказаха дотолкова фундаментални, че днес е немислимо за повечето от нас да нямат поне едно устройство в джоба, на което „звездите да му говорят“ – разбирай да приема и триангулира сигналите от поне 4 спътника на системата GPS.

Така изглежда един от по-новото поколение спътници от системата GPS

Така изглежда един от по-новото поколение спътници от системата GPS.

Това е първият GPS приемник, използван от инженерите на Rockwell-Collins

Това е първият GPS приемник, използван от инженерите на Rockwell-Collins.

В малките часове на 19 юли 1977 година, инженерът от Rockwell-Collins Дейвид Ван Дюселдорп сяда на покрива на една от сградите на компанията в Сидър Рапидс, Айова, за да настройва антената си на всеки 5 минути в опит да прихване сигнал от спътника NTS-2. Системата е разработена толкова добре, че веднага след активирането на спътника и ретранслацията Дюселдорп успява да прихване сигнала, който достига до инженерите, работещи по GPS приемника някъде надолу по етажите на сградата. Оригиналният GPS приемник е висок почти 2.5 метра и разполага с две седящи места, където инженерите наблюдават и калибрират входящия сигнал. Малко след като Rockwell-Collins прави успешни изпитания с първите GPS сигнали, американските военновъздушни сили възлагат на компанията договора за разработка на системата Navstar GPS, предназначена изцяло за военни нужди. От тогава именно Rockwell-Collins продължава да бъде компанията, която патентова най-много водещи разработки по отношение на GPS.

А това е европейският конкурент - един от спътниците от съзвездието Galileo

А това е европейският конкурент – един от спътниците от съзвездието Galileo.

През 1983 тя е първата компания, с чието оборудване е извършен трансатлантически полет разчитащ изцяло на навигация по GPS. През 1994 Rockwell-Collins оборудва американската армия с защитен по военни спецификации, олекотен GPS приемник, който дава на американските военни много по-добра пространствена ориентация и тактическо навигационно предимство на бойното поле. После, през 2014, Roclwell-Collins поставя още един крайъгълен камък в навигационните технологии, като успешно разработва прототип, който проследява сигналите на новоразработената система за глобално позициониране Galileo от Европейския съюз, която вече разполага със 7 спътника в геосинхорнна орбита и е в процес на изпитания преди официално да заработи за комерсиални цели.

Така Европейската космическа агенция /ESA/ си представя ь

Така Европейската космическа агенция /ESA/ си представя съзвездието Galileo, когато бъде завършено.

Пътят за GPS съвсем не е гладък – стартиралата като напълно военна разработка система се отваря към комерсиалните пазари едва в края на 90-те години на миналия век. Днес микроскопочни чипове с GPS приемници има почти във всеки мобилен телефон, таблет компютър и редица други преносими устройства, включително в дрехите ни. Истинският бум на GPS технологията настъпва с внедряването на първите автомобилни навигационни системи, които окончателно променят начина, по който се ориентираме, когато сме на път. Стига системата да не е настроена винаги да търси „най-краткия път“ и наличните „shortucts“, които често водят до объркване, преизчисляване на маршрута до замайване и забатачване в най-забутаните пътища на планетата. Това не винаги идва с негативен знак, защото така се откриват и неподозирано красиви места, а винаги си сигурен, че ще намериш обратния път, защото разполагаш… с GPS 🙂

Свързани теми

Предишна публикация
Планинските вериги на света върху уникални релефни карти
Следваща публикация
Virgin Orbit банкрутира
313 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Меню