Защо някои индийски А320 имат двоен колесник

Air India A320 with double main gear

В авиационния свят има доста любопитни неща, които често не забелязваме. Като например това, защо някои от А320-ките на Air India имат допълнителни колела на основния колесник…

Както се вижда на снимката горе, някои от самолетите от този тип във флота на индийския превозвач имат по четири, вместо две колела на стойките на основния колесник. Разбира се, за това си има конкретно обяснение, а допълнителните колела обслужват конкретна причина.

Става въпрос за инфраструктурен проблем с индийските летища, който изисква малка част от самолетите от този тип да бъдат оборудвани с нестандартния колесник. Ясно е, че колесникът на всеки самолет играе ключова роля в различни направления, основно сред които е теглото на машината. А320 не е сред най-тежките самолети на света, но все пак има значителна маса. По време на рулиране, излитане и особено при приземяване това тегло може да предизвика сериозно натоварване на настилката на полосата и площите за маневриране на летището. А летищата по света имат съответната класификация на база товароносимост. Оказва се, че в Индия има не малко летища, които имат значително по-ниска класификация в това отношение и съответно писти, които могат да понесат по-малко натоварване. Поради тази причина едно от решенията е масата на самолета да се разпределя по-равномерно  върху повече носещи колела за разлика от стандартната конструкция. Това е и основната причина някои от самолетите на Air India да се отличават от ятото.

Ето как изглежда за сравнение стандартният А320neo, от новите попълнения във флота на авиокомпанията.

A320neo_Air-India-takeoff-1-e1567905364124-700x468

По същия начин изглеждат и останалите 98% от самолетите от този тип. Тъй като повечето съвременни летища по света разполагат с достатъчно подсилени писти за излитане и кацане или се конструират с такива, огромната част от тяснофюзелажните самолети от семействата А320 и Б737 имат по две колела на носеща стойка на колесника. За разлика от тях, повечето широкофюзелажни самолети имат по четири и повече колела на основната стойка, а най-големите разполагат и с допълнителни стойки на основния колесник.

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.