Боинг и Еърбъс обявиха на 8 декември окончателното приключване на дългоочакваното разделяне на Spirit AeroSystems – един от най-големите доставчици на оригинални компоненти и за двата производителя. По силата на сделката около 15 000 служители преминават към Boeing и около 4 000 към Airbus. Това ще позволи на двата гиганта да започнат 2026 г. с пълен контрол върху възловата компания в техните вериги за доставки.
Какво придобива Boeing
- Новоименуваният „Boeing Wichita Plant“ с 12 500 служители и 12,7 млн. кв. фута производствена площ, който участва във всички основни програми на Boeing – 737, 767, 777 и 787.
- Завод в Тълса, Оклахома, с 1 200 служители и 1,7 млн. кв. фута площ, доставящ готови комплекти за 737, 777, 787 и KC-135.
- Създаване на отделна дъщерна компания, Spirit Defense, базирана в Уичита, която ще продължи да снабдява конкуренти и партньори като Northrop Grumman (бомбардировача B-21) и Lockheed Martin Sikorsky (военнотранспортните хеликоптери Шинук CH-53K).
- Част от операциите в Белфаст, Северна Ирландия, ще функционират като новорегистрирана компания под името: „Short Brothers, a Boeing Company“.
Какво придобива Airbus
- Завод в Кинстън, Северна Каролина (секции от фюзелажа на A350), вече ще се казва „Airbus Aerosystems Kinston“.
- Фабрика в Сен-Назер, Франция (секции от фюзелажа на A350), преименувана на „Atlantic Cadréan“.
- Фабрика в Казабланка, Мароко (компоненти за програмите A321 и A220), вече ще се казва „Airbus Atlantic Maroc Aero“.
- Производство на крила и средна част на фюзелажа за A220 в Белфаст – ще се казва „Airbus Belfast“.
- Производство на компоненти за крила на A320 и A350 в Престуик, Шотландия – ще се казва „Prestwick Aerosystems“.
- Производство на пилони за двигателите на A220 – прехвърля се от Уичита, Канзас в Сен-Елуа, Тулуза.

Airbus получи и $439 млн. в брой за да абсорбира тези активи от Спирит, но предупреди инвеститорите за очакван отрицателен паричен поток от около €1,5 млрд. ($1,75 млрд.) през следващите три години за интеграция и инвестиции.
Финансови параметри
- За Boeing придобиването на стойност $8,3 млрд. е изцяло чрез акции, като $4,7 млрд. са в акции на Boeing ($37,25 на акция).
- Интеграционните разходи все още не са детайлизирани, но се очаква повече информация при финансовия отчет за 2025 г.
- Еърбъс на свой ред получи пари-кеш, за да интегрира своите производства в групата, но ще понесе загуби, заради предстоящите разходи за интеграция и синхронизация с производствения процес.
Федералната търговска комисия на САЩ даде окончателно одобрение, след като други регулатори вече бяха съгласували сделката. Първите слухове за придобиването се появиха през пролетта на 2024 г., а официалното обявяване – през юли 2024 г.
Анализаторите смятат, че придобиването ще има най-голямо влияние върху производството на 737 MAX, с прогноза за около 442 доставки през 2025 г., 520 през 2026 г. и 580 през 2027 г.






