Последно: Не LOT, а турската Pegasus Airlines ще придобие чешката Smartwings

19 прочитания

В изненадващо развитие на ситуацията около, турската нискоразходна авиокомпания Pegasus Airlines обяви, че инициира сделка за придобиване на чешкия авиационен холдинг Smartwings на стойност 179 милиона долара (154 милиона евро). В холдинга влизат авиокомпаниите Smartwings, Smartwings Polska, Smartwings Magyar, Travel Service и брандът CSA на бившия чешки национален превозвач. Сделката подлежи на регулаторно одобрение.

На 8 декември 2025 г. Pegasus обяви, че е направила „голяма крачка към международните си цели за растеж“ чрез споразумение за покупка на Czech Airlines и нейното дъщерно дружество Smartwings. През 2024 г. Czech Airlines бе погълната от групата Smartwings и престана да оперира под известния си код „OK“, като бе трансформирана в холдингова компания.

През ноември 2025 г. полският национален превозвач LOT изглеждаше близо до придобиването на Smartwings, най‑голямата авиокомпания в Чехия, но тези опити окончателно се провалиха в началото на декември.

„В Pegasus Airlines започнахме през 2005 г. с амбициозната цел да направим въздушните пътувания достъпни за всички. Оттогава разширихме флота си от 14 до 127 самолета, превръщайки се в една от най‑ефективните и печеливши авиокомпании в света,“ заяви главният изпълнителен директор на Pegasus Airlines Гюлуз Йозтюрк.

Гюлуз Йозтюрк, Главен изпълнителен директор на Пегасус Еърлайнс

Тя добави: „Сега, чрез обединяване със Smartwings и Czech Airlines, които имат комбиниран флот от 47 самолета, отваряме нова глава в нашето пътуване към растеж.“

Флотът на Pegasus към момента наброява 120 самолета от семейството Еърбъс А320/321нео и още 44 поръчани машини от типа, както и 9 самолета от семейството Боинг 737-800, както и 100 поръчки за новите Боинг 737-10 MAX.

Smartwings има само 2 самолета Еърбъс А320, 23 Боинг 737-800/900, 13 Боинг 737-8 МАХ и 4 Еърбъс А220-300, които оперират под бранда CSA.

Общата стойност на сделката от 154 милиона евро включва както Smartwings, така и Czech Airlines, заедно със свързани вземания.

„Завършването на транзакцията е условно и зависи от получаването на задължителните регулаторни одобрения и други условия за прехвърляне,“ заяви говорител на Pegasus. „Стратегическата инвестиция цели да засили присъствието на компанията в Европа и да подкрепи нейното глобално разширяване.“

Според Pegasus, акционерите на Czech Airlines и основателите на Smartwings са преценили, че моментът е подходящ за прехвърляне на собствеността.

„Гордеем се, че успяхме да създадем и развием Czech Airlines и Smartwings с ограничени финансови ресурси и без външната подкрепа, която повечето авиокомпании обикновено получават от своите правителства,“ заяви акционерът на Czech Airlines и съосновател на Smartwings Иржи Шиманe.

Иржи Шимане, главен акционер в Smartwings

Той добави: „Убедени сме, че Pegasus Airlines е идеалният акционер за Czech Airlines и Smartwings, който ще донесе на милиони пътници нови ползи, по‑добра свързаност и радост от пътуването.“

Основана през 1990 г., Pegasus Airlines оперира полети до 158 дестинации в 55 държави. Smartwings и Czech Airlines имат мрежа от 80 дестинации в 20 държави.

LOT бе най‑близо до придобиването на Smartwings през 2024 г., като преговорите достигнаха финален етап. Полската авиокомпания виждаше в сделката възможност да укрепи позициите си в Централна Европа и да създаде по‑силна връзка между Варшава и Прага. Основният мотив бе разширяване на мрежата и достъп до слотовете на Smartwings и Czech Airlines, както и синергия в регионалния пазар. Въпреки това сделката се провали поради липса на окончателно съгласие за финансиране и регулаторни условия.

Ако LOT бе успял, сделката щеше да доведе до регионална консолидация и по‑силна конкуренция с Lufthansa и Austrian Airlines. Придобиването от Pegasus обаче променя баланса, като въвежда нов играч от Близкия изток/Турция в Централна Европа и създава мост между европейския и средиземноморския пазар.

Свързани теми

придобивания на авиокомпанииPegasus AirlinesSmartwingsLOTПолшаТурция
Предишна публикация
Специално интервю: Шефът на Wizz Air, Йозеф Варади, за 250-ия самолет във флота, проблемите с двигателите, новите услуги и представянето в България
19 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

El Al най-после купува Arkia

Двете водещи авиокомпании в Израел са на път да се слеят, след като националният превозвач…

Turkish иска да расте в Африка

Африканският континент остава приоритет на Turkish Airlines, каза пред журналисти Тункай Еминоглу, вицепрезидент Продажби на…
keyboard_arrow_up