Макар и темпът на летателните изпитания на моделите Боинг 737-7 и 737-10 да беше вариращ през последните две години, ново засилване на активността на тестовите самолети от двете семейства подсказва, че компанията вероятно навлиза в заключителната фаза на сертификационните изпитания на дълго отлаганите модели от семейството 737 MAX.
Реактивирането на единствения тестов самолет 737-7 с регистрация 1E001, който направи тестов полет на 6 октомври, е ясен знак за ускоряване на сертификационния процес. Самолетът бе спрян преди повече от две години заради необходимостта от преработка на системата за противообледяване на двигателя (EAI) и свързаната с нея конструкция на входа на обтекателя.
Връщането на 737-7 към изпитанията става след като на 11 август самолетът прелетя от Моузес Лейк, Вашингтон, до Boeing Field в Сиатъл. Машината беше в съхранение в Моузес Лейк от юни 2023 г.
Паралелно с това се реактивираха изпитателните полети и с удължения 737-10. Вторият самолет, 1G002, извърши полет на 7 октомври от Сиатъл до Роузуел, Ню Мексико, където започва нова фаза от сертификационния процес.

Първият от изпитателните самолети 737-10, 1G001, лети редовно през 2025 г. и вече е натрупал почти 1 100 летателни часа в 319 мисии от първия си полет през юни 2021 г.
Третият самолет 1G003 също поднови полетните изпитания на 6 октомври след последен полет в началото на август. Той вече има 253 летателни часа в 80 полета, докато 1G002 е натрупал 424 часа в 150 полета.
Увеличаването на активността идва по-малко от месец, след като главният изпълнителен директор на Boeing, Кели Ортбърг, заяви, че компанията е близо до финализиране на дизайна на системата противообледяване и потвърди, че двата модела остават на път за сертификация и доставки, планирани да започнат през 2026 г.

На конференцията Morgan Stanley Laguna на 11 септември Ортбърг каза:
“На последния конферентен разговор за резултатите [през юли] отложихме завършването на сертификацията от края на тази година за следващата. Добрите новини са, че сме постигнали значителен напредък в разработката на системата за противообледяване, и съм уверен, че сме улучили правилния дизайн.”
“Сега работим с FAA по сертификацията на този дизайн и задачите, които трябва да се изпълнят,” добави той. “Все още планираме сертификацията да бъде завършена и самолетите – доставени през следващата година.”
Проблемите с първоначалния дизайн на противообледенителната система, който отвежда сгъстен въздух от двигателя към входа на обтекателя, бяха свързани с уязвимостта на композитната структура на входа към термично увреждане. Боинг разгледа няколко варианта за преработка и въвежда временни ограничения за използване на системата при моделите 737-8 и ‑9, които са в експлоатация, докато новият дизайн не стане достъпен за ретрофит на всички серии.
Моделът 737-7, който беше представен през февруари 2018 г., първоначално трябваше да влезе в експлоатация при първия клиент Southwest Airlines през 2019 г. 737-10 пък трябваше да стартира експлоатация през 2020 г. след обявяването му през 2017 г. Тези срокове бяха отложени заради забавяния, свързани с пандемията от COVID-19 и допълнителни изисквания за сертификация след инцидентите със 737-8 през 2018 и 2019 г. По-нататъшното забавяне до 2026 г. се дължи главно на преработката на системата за противообледяване.
снимки: Боинг