57 млн. пасажери са минали през морските летища за 15 години концесия

111 прочитания

От концесионера не очакват възстановяване на трафика на предпандемичните си нива през тази година

От 2006 г. порталите към българското Черноморие са обслужили над 57,3 млн. пътници – над 34,4 млн. на летище Бургас и близо 22,9 млн. на летище Варна. Това съобщиха от концесионера „Фрапорт Туин Стар”.

През първите 15 години от концесията е инвестирано над 400 млн. лв., в резултат на което летищата във Варна и Бургас разполагат с два нови пътнически терминала, открити през 2013 г., и се радват на значителни инвестиции в модернизация на инфраструктурата и оборудването, както и цялостно обновена писта на летище Варна. Всички инвестиционни дейности съответстват на най-високите европейски стандарти за сигурност и безопасност.

През първите 15 години от концесията е постигнат рекорден ръст на трафика. От 2006 до 2019 г., преди пандемията COVID-19, ръстът на трафика на летище Бургас е +59%, а  на летище Варна за същия период от време е +36%. Началото на пандемията от COVID-19 настъпи и напълно разтърси авиационния сектор, оказвайки силно влияние върху оперативната дейност на двете летища. През 2020 г. трафикът на летищата намаля с -80% спрямо нивото от 2019 г. Макар тази година летищата да отчитат малко по-висок трафик, все още се отчита спад от -60% спрямо обема на трафика през 2019 г., съобщават още от концесионера.

През последните 15 години, най-голям брой входящ и изходящ трафик на летище Бургас произхожда от следните пет държави: Русия, Германия, Великобритания, Полша и България. На летище Варна най-много заминаващи и пристигащи полети са се осъществили до следните пет държави: България, Германия, Русия, Австрия и Великобритания. Освен за бизнес пътувания, туризъм и отдих, Черноморските летищата са и карго центрове на източното крайбрежие. За периода 2006-2021 г. летище Бургас е обработило 82 800 тона товари.

„От името на Фрапорт България благодаря на всички, които допринесоха за нашето успешно развитие през първите 15 години в ролята на концесионер на летищата! Благодарим на нашите служители, търговски партньори, държавни органи и не на последно място на нашите акционери, който винаги ни се доверяват и ни подкрепят! Разчитаме на всички наши партньори и се надяваме да растем заедно с тях, както и да се интегрираме още повече!”, каза д-р Франк Кванте, Главен изпълнителен директор на Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт АД.

Летищата във Варна и Бургас бяха първите в България, получили сертификати на EASA – Европейска агенция за авиационна безопасност, отговаряща за стандартизацията в областта на безопасността и отговорното използване на ресурси и Въглеродна акредитация – Ниво 2 „Намаляване“ в чест на всички действията насочени в посока картографиране и намаляване на емисиите на CO₂. По време на COVID кризата черноморските летища се наредиха сред първите, наградени със Здравна акредитация от Международния съвет на летищата за изявения ангажимент да приоритизира и прилага най-високото ниво мерки за здраве и безопасност на летищата Варна и Бургас.

На летище Бургас стартираха проучвания за реконструкция и рехабилитация на пистата, както и проект за фотоволтаични паркове на двете летища – проектиран да осигури до 30% от електроенергията, необходима за успешната му работа. Очаква се фотоволтаичните централи да бъдат пуснати в експлоатация през 2023 г. Поради рестрикциите за провеждане на масови събития, за да отбележи своята 15 годишнина, Управителния съвет на „Фрапорт Туин Стар” предприе стъпка да осигури екологичен електро-транспорт на летищата – електронна мобилност, която цели да внедри по-екологичен, по-устойчив и удобен начин за придвижване за всички служители, работещи на територията на двете летища.

Процедурата за отдаване на концесия на летищата Варна и Бургас бе стартирана през 2004 г. Първоначално за концесионер бе избран „Копенхаген еърпортс”, но процедурата бе успешно обжалвана и след това рестартирана, като за победител бе избран консорциума „Фрапорт/БМ Стар”. В него влизат германския летище оператор „Фрапорт” и българската компания „БМ Стар“ EООД.

След дълги гони на спекулации, че зад българската фирма стои „Химимпорт” през 2018 г. акционерното дружество официално придоби фирмата, която държи 40% от „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД. Останалите са на германците от „Фрапорт”.

Срокът на концесията е 35 години.

Свързани теми

Предишна публикация
Боинг отваря нови линии за карго-конверсия на Б737
Следваща публикация
DHL Express изтегля флота си от Великобритания към Австрия
111 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

MAG иска да строи и стадион

Британско-китайският консорциум, който кандидатства за концесията на летище София предлага да построи и стадион, съобщи…
Меню