За първи път в света – автоматично дозареждане във въздуха

61 прочитания

Airbus извърши за първи път в историята изцяло автоматично скачване за дозареждане във въздуха, използвайки своя експериментален Airbus A310-300 MRTT самолет.

Airbus MRTT е Multi Role Tanker Transport самолет, оборудван с буум система за дозареждане и първата в света Automatic Air-to-Air Refuelling (A3R) платформа, която ще позволи бъдещи напълно автоматизирани скачвания по иначе сложната процедура. Усдпешната операция се е провела в края на март над Атлантическия океан с участието на тестовия А310 MRTT и изтребител F-16 от португалските ВВС. Това е следващата стъпка в процеса по индустриализация за A3R системите за въздушно дозареждане, преди те да бъдат имплементирани в новото поколение А330 MRTT, което Airbus вече тества и предлага на международния пазар.

Тестовата кампания е продължила 45 летателни часа, по време на които са изпълнени 120 „сухи контакта“ с A3R системата, чиято сертификация трябва да стартира официално през 2021.

Начинът, по който работи A3R е особено интересен, защото дава ясна представа за нивото на автоматизация, достигнато при операциите по дозареждане във въздуха. Както се казва в съобщението на Airbus:

A3R не разчита на допълнително оборудване, инсталирано при приемащия самолет и има да цел да облекчи натоварването на операторите по въздушно дозареждане, да подобри безопасността и да оптимизира потока на предавано гориво в оперативна обстановка, което води до максимизиране на въздушното превъзходство. Целта на програмата е да се разработят технологии, които ще позволят напълно автоматизирано извършване на целия процес.
След активирането на системата от оператора, трансферния буум се активира автоматично и поддържа оптималното отстояние и приближение между танкера и приемащия самолет с точност до няколко сантиметра. Правилното подравняване и стабилност се проверяват в реално време от компютрите до момента на спускането на телескопичния конектор за осъществяване на връзката с приемащия самолет. В този момент стартира трансфера на гориво до необходимото ниво, след което системата подава автоматична команда за разкачане, конкеторът се изтегля и двата самолета могат да се раздалечат. През цялото време операторът има само поддържаща функция и наблюдава работата на системата.

Ерик Медина, старши оператор от 92-и въздушно-танкерен ескадрон от база Феърчайлд, Вашингтон, изпълнява операция по дозареждане на изтребител F-22 Raptor през 2018.

Ерик Медина, старши оператор от 92-и въздушно-танкерен ескадрон от база Феърчайлд, Вашингтон, изпълнява операция по дозареждане на изтребител F-22 Raptor през 2018.

Това е значителен напредък в технологиите за въздушно дозареждане използващи т-нар. „летящи буум конектори“, които са твърди телескопични тръби, управлявани традиционно от оператор с помоща на контролен стик. Предимството на тази система пред другия вариант, използващ маркучи, е че се облекчава до голяма степен натоварването на пилотите на приемащите самолети, които трябва да наместят позициите на двата конектора. Летящите конектори са стандартните, използвани от американските ВВС за самолетите с приемащ конектор, като F-15, F-16, F-22 и F-35. За разлика от маркучните системи, при твърдата връзка основното натоварване и отговорност се пада на оператора на борда на цистерната, който трябва да маневрира с летящия конектор, за да се свърже с приемащия самолет.

При досегашните въздушни цистерни, използвани от американските ВВС, като КС-135 и КС-10, операторите управляват системата в легнало положение в своята „оперативна станция“, разположена в задната част на самолета и с прозорец за директно наблюдение на процеса. В по-модерните танкери на американския флот, като КС-767 и КС-46 се използва отдалечена оперативна станция, в която оператора управлява връзката чрез електронно-дистанционна връзка и използвайки камери, монтирани по фюзелажа на самолета. Това е т-нар RVS или Remote Vision System.

Буум оператор използва системата за дистанционно управление RVS на борда на италиански KC-767A

Буум оператор използва системата за дистанционно управление RVS на борда на италиански KC-767A

Цистерните от клас А330 MRTT добавят към дистанционната система и шлем за операторите, който им позволява визия с 360 градусово покритие и директна визуализация на основните данни. Еърбъс възнамерява да превърне своята система в еталон за бъдещите въздушно-танкерни операции в световен мащаб.

Свързани теми

Предишна публикация
Германия иска изтребители от САЩ и ЕС
Следваща публикация
С-17 Globemaster кацна в София с медицински материали от Китай
61 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Бурже’23 – Обобщение на Ден 2

Авиосалонът в Париж продължава, заедно с категоричната доминация на Еърбъс в поръчките на нови пътнически…

А380 – легендата продължава

Emirates и Airbus сключиха спасително споразумение за програмата А380, благодарение на което производството на суперджъмбото…

TAP Portugal рестартира полетите

Португалският национален превозвач TAP Air Portugal обяви подновяването на операциите си, въпреки продължаващото развитие на…
Меню