90 години антарктическа авиация

34 прочитания

На 16 ноември се навършиха 90 години от първия полет над Антарктика, извършен на тази дата през 1928 от австралийския изследовател сър Джордж Хуберт Уилкинс с хидроплана Lockheed Vega 1.

Начална снимка: Джордж Райнър. Lockheed Vega 1 с Уилкинс. Снимката е собственост на Музей Виктория, Австралия. Криейтив Комънс.

Уилкинс вече влиза в историята на авиацията през същата година, когато прави първия полет над Арктика заедно с бившия американски военен пилот Карл Бен Йелсън, пионер на полетите през Аляска. По време на полета над Северния полюс двамата използват секстант, вместо компас, който е ненадежден близо до полюсите. Навигацията е още по-трудна заради липса на ясно отличими отправни точки на терена и слабата видимост. Мисията е частично финансирана от продажбата на самолет на колегите им-пилоти Чарлз Смит и Чарлз Улм, който по-късно става прочут с името Southern Cross.

 

 

 

След успеха и с финансовата помощ от американския издател Уилям Хърст /въвел сензационния стил журналистика, т.нар. „жълта преса“/, двамата изследователи Уилкинс и Йелсън насочват вниманието си към Южния континент.

На 16 ноември двамата изпълняват 20-минутен полет над остров Дисепшън, част от Южните Шетландски острови с Lockheed Vega 1 X3903.

По време на полета те наблюдават район, който се прекосява с кучешки впряг в продължение на месеци. Триумфалното им завръщане доказва на света, че изследването на непознати земи вече изисква самолет.

След полета Уилкинс дарява самолета на правителството на Аржентина. За съжаление не е запазен.

Northward Bound! Captain George H. Wilkins: Arctic Explorer (1928) from NFSA on Vimeo.

 

Бърд

Първият полет над Антарктида скоро е повторен от по-добре оборудваните и подкрепени по въздуха експедиции на американския флотски офицер Ричард Бърд.

Бърд вече е летял над Северния полюс на 9 май 1926 като навигатор на пилота Флойд Бенет, за което двамата са наградени с Почетен медал от Конгреса на САЩ. Полетът е изпълнен с Fokker F.VII, наречен Джозефин Форд.

След историческия си полет над полюса Бенет прави 12000-километрова обиколка над САЩ, за да докаже, че полетите на дълги разстояния са възможни.

 

Джипси Мот

Година след Уилкинс, ветеранът-антарктик сър Дъглас Моусън взема един De Havilland Gypsy Moth DH60X VH-ULD на борда на барка Дискавъри на британско-австралийско-новозеландска антарктическа експедиция /BANZARE/.

Бипланът е частично разглобен, когато поемат от Лондон на 1 август 1929. Когато  на 8 декември същата година стигат до ледовете на Антарктида, пилотите го сглобяват отново и летят с него пред кораба, за да търсят най-подходящия курс. Джипси Мот е първия самолет, използван за рутинни задачи на Антарктида – главно за океанографски наблюдения и картографиране. По пътя към Антарктида излита и каца от вода, защото капитанът на Дискавъри не разрешава кацане и излитане от ледените блокове.

„Хидропланът Джипси Мот, с открит кокпит.. е граждански самолет, произведен във Великобритания.. Не знам кой е платил за него, но имаше двама пилоти от кралските австралийски военновъздушни сили в експедицията BANZARE“, разказва единият пилот, отговарящ за самолета, австралиецът Ерик Дъглас.

Фотограф: Франк Хърли. Снимката е собственост на Музей Виктория, Австралия

Джипси Мот на борда на Дискавъри. 1928г. Фотограф: Франк Хърли. Снимката е собственост на Музей Виктория, Австралия.  Криейтив Комънс.

Джипси Мот DH60G е самолетът на Антарктическата експедиция BANZARE през 1929-1931, водена от сър Дъглас Моусън. И в двете експедиции е пилотиран от австралийците Стюард Камбъл и Ерик Дъглас. Често вземат на борда командира на експедицията Моусън или официалния фотограф, Франк Хърли, който оставя над 300 негатива, записи на кинолента и карти.

Боядисан в лимонено жълто и ярко оранжево от двамата пилоти, Джипси Мот е в цветовете, които най-много подхождат на Антарктида, по думите на Ерик Дъглас.

Пилотите постоянно се тревожат за сигурността му, особено след като го сглобяват отново. Ето какво става един път – по време на първото пътуване, на 6 януари 1930г. Ерик пише в дневника си:

„“Стю и аз се събудихме в 04:30ч. сутринта и решихме, че започва буря. Когато излязохме на палубата духаше силно и вятърът носеше сняг, излизаше вълна. Твърде силно духаше, за да прибираме машината, затова я вързахме здраво и колкото можахме.. 10:00ч. По-спокойно е вече и машината е в безопасност, въпреки че когато температурата се повиши, от мачтите започва да пада лед..“ И на 7 януари 1930г.: „..Парчета лед 2-3 фута дълги и 6 инча дебели падат от мачтите и въжетата и въпреки че сме покрили самолета с торби, успяха да пробият дупки при крилата. Така че бяхме доста заети да ги поправяме..“

Самолетът е продаден през 1931 на австралийски авиоклуб в Пърт, а през 1942 пада в морето край Джералдтън. Изваден и предаден за скрап.

Баркът Дискавъри /RRS Discovery/ е запазен и, реставриран през 2017, е на док в пристанището на Дънди, Шотландия.

Най-близкото летище до Дънди е Единбург, докъдето Ryanair има директен полет от София.

Свързани теми

Предишна публикация
Авиокомпаниите продават basic economy, но не искат да купите
Следваща публикация
Обвиняват Boeing в укриване на информация за софтуера на 737MAX
34 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

IATA обяви отклонение от ръста

IATA обяви спад наполовина на пътническия трафик от второто тримесечие на 2018. Асоциацията нарече явлението…

BER може да отвори през 2020

Операторът на берлинското летище Бранденбург потвърди готовност да завърши мегапроекта догодина. В отчета си за…
Меню