На специално събитие в Будапеща на 28 ноември 2025-а, унгарската авиокомпания Уиз Еър представи своя 250-и самолет, който е чисто нов Еърбъс А321нео, доставен от европейския консорциум и финансиран от лизинговия гигант SMBC Aviation Capital.
Самолетът ще се разпознава лесно по време на полетите си в мрежата на авиокомпанията по специалната си окраска, която беше създадена от представител на общността на авиокомпанията след проведен конкурс. Печелившата ливрея е плод на глобалния дизайнерски конкурс на авиокомпанията, който трябваше да пресъздаде визуалната история за пътя, който авиокомпанията е изминала досега, и за споделеното ѝ бъдеще.

С доставянето на 250-я самолет Уиз Еър затвърждава дългосрочната си амбиция за достигане на флот от точно двойно повече машини – 500 самолета в рамките на следващите 5 до 10 години, с които да обслужва пазарите в Централна и Източна, а напоследък все повече и тези в южна Европа и Великобритания. Той е и част от трансформацията на флота на унгарския превозвач, който трябва да се превърне в изцяло еднотипов, разчитайки ексклузивно на самолетите от семейството Еърбъс А321нео, които включват и модела с удължен обсег на действие А321XLR.
По този повод, дългогодишният Главен изпълнителен директор на Уиз Еър, Йозеф Варади, който два дни по-рано направи и работно посещение в България, минавайки през София и Варна, даде специално интервю за Александър Богоявленски, което Авиофорум публикува в неговата цялост:
Първият ми въпрос ще е свързан с България, защото само преди дни бяхте в София и Варна. Каква беше целта на това посещение?
Първо се срещнахме с нашите служители – нашите пилоти и кабинни екипажи. Правим го всяка година, за да разберем тяхното виждане за това как се справяме – какво е добре и какво може да се подобри.
Срещнахме се с някои медии и с нашите бизнес партньори от летищата.
Това е нашият начин бързо да разберем какво се случва в страната.
На тази основа се връщаме и предприемаме следващите си стъпки – какво трябва да подобрим или направим различно.
Така че беше едно доста добро посещение в България.
Какво е впечатлението ви за представянето на авиокомпанията в България и бъдещите ви планове за страната?
Мисля, че имаме леки разминавания с представянето си в страната. Може би малко по-добре във Варна, и има още какво да се направи в София. Но ще се справим.
Нека не забравяме, че през последните няколко години трябваше да се справяме с много проблеми. Трябваше да паркираме самолети, заради обстоятелства с двигателите. Трябваше да се справяме с геополитически въпроси, като войната в Украйна или конфликтът в Близкия Изток, така че средата за нас беше изключително бързо променяща се.
Сега сме по-консолидирани. Отново растем и получаваме тези нови самолети един след друг, и започваме да се фокусираме върху разрастването на бизнеса напред.
Вече споменахте един от проблемите – стоим точно пред него – двигателите. Прат енд Уитни наскоро обещаха, че ще върнат всички проблемни двигатели обратно в оперативна готовност до края на 2026 година – вярвате ли им?
Не. Няма да се случи до края на 2026 година, но мисля, че ще се случи до края на 2027-а. Вярвам в това.
Колко доволни сте от този самолет, защото вече започна преходът ви към флот изцяло от Еърбъс А321. Има ли някакъв вграден риск в това да оперираш с унифициран флот от само един тип, при това толкова голям тип самолет за полети на къси и средни разстояния.
Разбира се, винаги има риск. Но, ако оперирате с флот от различни самолети, добавяме рискът от допълнителни разходи, прекалено усложняване на поддръжката. Ако се огледате, по света има много примери за успешни авиокомпании с еднотипен флот от самолети и мисля, че това при нас е правилната стратегия, която преследваме.
Вярваме, че А321 в момента е най-добрият самолет в света по отношение на икономически показатели, по отношение на устойчивост и сме много горди, че сме най-големия световен оператор на този тип самолети.
Мисля, че това е огромно конкурентно предимство за в бъдеще, за нас.
При положение, че имате по 240 места във всеки самолет, доколко сте защитени от внезапен спад в търсенето, подобно на Ковид или всяка друга криза?
Това може да случи. Но, ако погледнете към последните 21 години от историята на компанията, ще видите, че сме доста уверени, че сме достатъчно нискоразходни, за да имаме възможност да стимулираме пазара и да напълним самолетите.
Тези самолети могат да се оперират с фактор на затоварването от 23-24% на годишна база, така че сме уверени, че за търсенето не е от значение размера на самолета, а цената на която правим бизнес.
А този самолет ни дава най-ниската единична цена на седалка и затова летим с него.
Намалихте сериозно обемът на поръчката за А321XLR – защо?
Да. Направихме го, заради експозицията ни към двигателите.
А321XLR щеше да ни изправи пред повече операции в горещи и трудни зони, които са предизвикателство за двигателите, защото тези двигатели се износват три-пъти по-бързо в такива условия.
Така че, колкото повече оперираме в “горещи и трудни” условия, толкова повече двигателите потенциално ще загубим, което не можем да си позволим.
Но така губите потенциала си за нискоразходни полети по дълги междуконтинентални маршрути, дори трансатлантически?
Не. Това не е нашият бизнес.
Не мисля, че гледаме към това. Ние искаме да правим това, което правим най-добре – да превозваме хора от точка А до точка Б в Европа.
Наскоро обявихте тестово въвеждане на нещо, като “Бизнес класа”. Означава ли това, че леко се отдалечавате от ултранискоразходния модел, поглеждайки повече към модели на превозавчи, като JetBlue например (които са low-cost, но с бизнес класа кабина на борда)?
Не бих го разглеждал по този начин.
Мисля, че това по-скоро показва, че искаме да разберем предпочитанията на различните сегменти пасажери, които превозваме и че вече не сме само авиокомпанията, която превозва работници от Централна и Източна Европа до Западна Европа.
Ние превозваме много туристи и в двете посоки на Европа, и дори бизнес клиенти.
Така че за нас това е възможност по-скоро да посрещнем по един по-адекватен начин нуждите на един сегмент и това ще е много малка вариация на традиционния ни продукт.
Няма да променяме нищо вътре в самолета. Остават си същите седалки, остава си същия продукт – само се позицонираме по-добре, за да посрещем нуждите на още клиенти.
А програмите за лоялност?
Вече имаме доста програми за лоялност.
Имаме All You Can Fly, Discount Club, Multipass и други.
Опитваме се да създадем различни вариации на лоялност, в зависимост от вашите нужди и нагласи.






